Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator website
Marketing

Wat is een brandportal?

Je bent een marketingmanager, maar je voelt je soms meer een huisstijlpolitieagent. De ene keer is het oude logo gebruikt. Dan staat er weer een verkeerd lettertype in de advertentie. Vervolgens kloppen de kleuren niet of zijn er foto’s gebruikt waarvan je geen beeldrechten (meer) hebt. Dit voorkom je met een heldere, online brandportal. In dit blog bespreken we het brandportal. Wat is het, waar dient het voor en waarom wordt merkconsistentie een stuk makkelijker als je er eentje hebt? Vervolgens laten we je een voorbeeld van een brandportal zien en beschrijven we aan welke voorwaarden een brandportal moet voldoen.

  1. Brandportal: wat is dat?
  2. Wat is branding?
  3. Waarom branding belangrijk is
  4. Brandportal vs Huisstijlhandboek
  5. Waarom is een brandportal belangrijk?
  6. Wat is branded content?
  7. Brandportal voorbeeld
  8. Brandportal vs Assets Management
  9. Waar let je op als je een brandportal kiest?



Brandportal: wat is dat?

Een brand portal is een centrale plek waarin je je merk en huisstijl beheert. Deze online ‘huisstijlhub’ is jouw brand managementsysteem. Hier vindt iedereen die dat nodig heeft alles rondom jouw huisstijl en merk. Je online brandbook, je huisstijlhandboek, je brandkit: alle elementen die je nodig hebt voor je branding, content, designs of opmaak staan in de brandportal.

Voordat we verder ingaan op het begrip ‘Brandportal’, even kort wat uitleg over Branding an sich. Weet je dat al, klik dan gelijk door naar alles over een brandportal. Of spring naar de voorwaarden voor een goede brandportal.



Wat valt onder branding?

Onder branding vallen de zachtere factoren die je bedrijfscultuur weerspiegelen en de sfeer en uitstraling beschrijven, zoals je bedrijfsnaam, positionering, merkwaarden, missie en tone of voice. Door in je branding de huisstijl consistent toe te passen, ontstaat er een sterk merk.

Branding gaat dus dieper dan de huisstijl. Branding beslaat de hele strategie om ervoor te zorgen dat je doelgroep een helder beeld krijgt van de persoonlijkheid en identiteit van jouw merk. Branding omvat meer dan alleen huisstijlelementen, zoals logo, kleur en lettertype.

Branding definieert de essentie van een merk. Het bepaalt het gevoel dat een merk oproept, een verhaal dat een bedrijf overbrengt. Met branding benadruk jij jouw unieke positie in de markt en vestig je jouw reputatie.





Waarom branding belangrijk is

Branding heb je nodig om een sterk merk op te bouwen. Een sterk en uniek merk heeft een enorme impact op je bedrijf. Het geeft je een stap voor op al je concurrenten die een minder sterk of zwak merk hebben. Klanten kiezen voor merken dat ze kennen, geloven en vertrouwen. De enige manier om dat te krijgen is door je merk te ‘branden’.


"A product can be quickly outdated, but a successful brand is timeless."
- Stephen King, best-selling author

Met je branding leg je de basis voor hoe mensen jouw merk zien. Met een sterke branding kun je een goede marketing opzetten om een sterk merk te maken. Sterke merken hebben sneller naamsbekendheid. Ook trekt een sterk merk merkbewuste klanten aan en bevordert het de loyaliteit, verkoop en groei.



Brandportal vs huisstijlhandboek

Een huisstijlhandboek is een uitgebreide beschrijving van de huisstijl. Met voorbeelden over het gebruik van kleuren, logo, beelden en de do’s en don’ts binnen de huisstijl.

Een brandportal is hier de interactieve en uitgebreide variant van. Want naast alle regels rondom de huisstijl, sla je hier ook je logo’s, lettertypes, instructievideo’s, templates, tunes en andere voorbeelden op. Vanuit dit merkportaal kan de rest van de organisatie eenvoudig alle huisstijlelementen terugvinden, gebruiken en delen.

Je kunt je huisstijlhandboek digitaliseren en op ieder gewenst moment updaten als er veranderingen zijn. De laatste versie staat altijd in het brandportal. Je online huisstijlhandboek is één van de onderdelen voor je merkidentiteit die in het brandportal staan.



Waarom is een brandportal belangrijk?

Als bedrijf heb je steeds meer gevarieerde en actuele content nodig, terwijl je ook steeds meer marketingkanalen gebruikt. Tegelijkertijd zijn er veel mensen, in- en extern, betrokken bij de communicatie en marketing van je bedrijf. Dat vergroot het risico dat er communicatie wordt gemaakt die niet aan de huisstijlnorm voldoet.

Een brandportal is belangrijk, omdat het helpt om de huisstijl- en merkregels juist te gebruiken in al je content. Alles wat je als contentcreator nodig hebt is in deze omgeving te vinden. De kleurcodes in RGB, CYMK en wellicht ook wel HEX, logo’s in alle soorten en (for)maten, fonts, afbeeldingen en ga zo maar door. Hiermee voorkom je dat mensen verkeerde kleurcodes gebruiken of oude logo’s en kleuren copy-pasten vanuit een oude advertentie of uiting. Mensen werken zo altijd met de laatste huisstijlregels en brandingsmateriaal. Dat zorgt voor een optimale, consistente branding.

Je bent bijvoorbeeld een autodealer. Je hebt in het verleden al eens mooie posters laten printen voor achter de balie die perfect volgens de huisstijl zijn uitgevoerd. Om nog meer herkenbaarheid te genereren wil je de auto’s van de zaak bestickeren met je logo. Je was zelf even druk, dus je had het uitbesteed aan één van je medewerkers.

Je ziet de nieuw-bestickerde auto’s de garage binnenrijden en je denkt meteen: ‘Hey, hier klopt iets niet’. Je rijdt de auto’s naar buiten om het eens goed te bekijken en ziet dan dat de kleuren niet overeenkomen met eerdere prints. Er is met RGB-kleurcodes gewerkt en niet met CYMK. Oeps, foutje. De medewerker vond alleen RGB-codes en dacht dus dat dat de norm was. Met een brandportal had je deze fout voorkomen.

Je voorkomt fouten met een brandportal

Je creëert een brandportal om dezelfde reden als waarom je een huisstijlhandboek maakt: omdat dit essentieel is bij het bouwen en behouden van een sterk merk. Door een toegankelijk brandportal, maak je gemakkelijker consistente branded content.

Het huisstijlhandboek in je online brandportal maakt duidelijk wat de regels zijn. Daarnaast staan in het portaal alle benodigdheden voor je merk en huisstijl. Heel overzichtelijk dus als jij aan de slag moet met branded content.



Wat is branded content?

Branded content is een ander woord voor contentmarketing: marketing waarbij het merk zelf de inhoud produceert in plaats van een externe partij, zoals een reclamebureau of marketingagency. Branded content is alle ‘owned content’ en ‘shared content’: alles wat je als bedrijf zelf plaatst op je website of social media tijdlijnen, zoals social media berichten, podcasts, blogs, vlogs, video’s, infographics. Het is zeg maar 'gratis reclame'.

Branded content is waardevol voor je doelgroep en je volgers. Het is relevant voor hen en helpt hen een stap verder richting de oplossing van hun probleem of het realiseren van hun verlangen.

Al je branded content wil je natuurlijk bewaren en makkelijk terugvinden, zodat je goed scorende content opnieuw kunt gebruiken. Dit doe je allemaal in een digital asset management systeem (DAM-systeem).


Waarom branded content je bedrijf bekend maakt

Ja, waarom branded content? Waarom niet gewoon ‘paid content’: normale, betaalde reclame? Daar zijn 4 redenen voor:

  1. Vrijwillig
  2. Waardevol
  3. Creëert verbinding
  4. Rendabel

Vrijwillig

Met branded content laat je jouw merk op een leuke en waardevolle manier zien aan mensen die daarop zitten te wachten. Zij ontvangen jouw content vrijwillig, in tegenstelling tot reclame die men meestal wil vermijden en die hen toch ongevraagd onder ogen komt. Denk maar aan de gesponsorde resultaten die je krijgt op Google. Je scrolt meestal toch door naar de eerste organische resultaten. Dat wekt meer vertrouwen.


Waardevol

Door branded content wordt jouw merk geassocieerd met iets waardevols en positiefs, en misschien wel met iets leuks, als dat in jullie branding past. Hierdoor helpt branded content om een band op te bouwen met jouw doelgroep: ze leren jouw merk kennen, waarderen en vertrouwen.


Creëert verbinding

Met branded content kun je jouw bedrijfswaarden soms makkelijker overbrengen dan met betaalde uitingen en advertenties, die mensen irritant vinden. Als je branded content creëert en deelt die echt bij hen past en relevant voor hen is, voelt jouw doelgroep zich eerder verbonden met jouw bedrijf.

En als ze zich verbonden voelen met jouw merk, denken ze het eerst aan jouw bedrijf als ze iets nodig hebben dat jij aanbiedt. Door branded content zijn ze dus eerder geneigd om bij jou te kopen.


Rendabel

Daarnaast is branded content vaak een stuk goedkoper dan traditionele advertenties. Met een branded content creator, breng je simpel, effectief, rendabel en innovatief jouw boodschap over.



Brandportal voorbeeld

Een voorbeeld van een brandportal waarin je niet alleen je branded content, maar óók je online huisstijlhandboek beheert én al je digital assets, is Smart Content Creator. Deze online tool is een DAM-systeem, content editor en brandportal in één.


In een digital asset managementsysteem organiseer en beheer je alle creatieve assets, je beelden, je video’s, audiofiles en alle andere digitale bestanden.

In het brandportal van Smart Content Creator plaats je alles over je huisstijl. Ook de elementen die iedereen mag downloaden:

  1. Alle vormen en variaties van je logo’s
  2. Huisstijlkleuren (juiste kleuropbouw rgb/cmyk/hex)
  3. Lettertypes (fonts)
  4. Kleding
  5. Fotografie
  6. Websitedesign
  7. Huisstijl handboek

In de brandportal upload je een pdf van de meest recente versie van je huisstijlhandboek.

Deze wordt automatisch omgezet naar een bladerbare digitale variant, waarin je makkelijk kunt zoeken.

Omdat Smart Content Creator ook een content editor bevat, worden alle huisstijlregels en -elementen automatisch toegepast op alle content die je hiermee maakt. De kracht van het brandportal Smart Content Creator is dat je er ook je content mee creëert, opmaakt en beheert. Zo kan iedereen het alleen maar goed doen en blijft je merkuitstraling consistent.



In de brandportal van Smart Content Creator beheer je je huisstijl en digital assets en creëer je eenvoudig branded content

Brandportal versus assets management

Wat is het verschil tussen een brandportal en een digital asset management systeem, kun je je afvragen. In een DAM-systeem staan alle digital assets van een bedrijf. Het is een systeem dat alle branded content en alle bedrijfscommunicatie op één plek beheert en opslaat.

In de brandportal staan daarentegen niet de uitingen zelf, maar alleen alle stijlelementen, merkstrategie, regels, richtlijnen, afspraken en voorbeelden die helpen om de branding (huisstijl) overal en altijd correct toe te passen.

Als je branding vergelijkt met een kleurplaat maken, is je brandportal je tekendoos met potloden, stiften, gummen en brushes, terwijl je DAM-systeem het plakboek is waarin je de kleurplaten bewaart.





Waar let je op als je een brandportal kiest?

Nu je weet waarom een brandportal belangrijk is, wil je er natuurlijk ook een ;). Maak het jezelf makkelijk als je een brandportal kiest. Neem er eentje waarin je dit allemaal beheert:

  1. Branded content
  2. Branding strategie
  3. Huisstijl elementen
  4. Online huisstijlhandboek
  5. Beeldmateriaal

Als je het slim aanpakt, kies je voor een brandportal waarvanuit je direct ook branded content kunt maken. Dus een portal met een content editor. Smart Content Creator heeft dat allemaal. Kijk maar eens hoe dat voor jouw bedrijf werkt: vraag een demo aan via deze link.


Ontdek de 7 geheimen van goede reclame

In deze online training geven professionele reclamemakers hun 7 belangrijkste tips. Zodat jouw marketing euro’s wél klanten opleveren.