Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator website
Marketing

Checklist: 10 elementen waardoor jouw bedrijf herkend wordt

Hoe zorg je dat je meer klanten krijgt? Dat is de uitdaging van elk bedrijf. Je wilt meer omzet, meer groei, relevant zijn. De start hiervan ligt in het volgende: als bedrijf moet je herkenbaar zijn. Dus niet alleen maar zichtbaar, maar ook écht herkenbaar. Maar waarom is dat zo belangrijk en hoe zorg je dat potentiële klanten jouw bedrijf herkennen?

Laten we een testje doen. Hoeveel van deze logo’s herken jij meteen?



Weet je waarom je deze merken kent? Omdat ze altijd en overal worden gebruikt in reclames, maar ook in communicatie-uitingen en op producten. Denk maar aan de auto’s van BMW. Op elke auto, maar ook op andere producten van BMW zie je het merk staan. De grote M van McDonald’s is de grote trigger voor kinderen als ze in de auto zitten op de snelweg (super irritant als ouder trouwens) en is consequent verwerkt in alle verpakkingen, producten, spelletjes en locaties. Meerdere keren per dag zie je deze symbolen voorbij komen, bewust en onbewust en dat sla jij als klant op.

Ook deden we een test onder onze volgers. We vroegen hen om een logo te noemen met blauw en geel erin. Hoeveel weet jij er te noemen?




Waarom herkenbaarheid cruciaal is voor de verkoop

‘Leuk hoor, al die grote bedrijven, maar ik als MKB-er heb die tijd en budgetten niet’, hoor ik je al denken. Niet iedereen kan of wil een Coca-Cola worden. Toch hebben diverse MKB’ers al bewezen dat je met kleine acties, wel bekend en herkend kunt worden bij jouw specifieke doelgroep.
Er zijn verschillende voorbeelden te noemen: denk aan de Vegetarische Slager onder mensen die minder of geen vlees meer willen eten. Of wat dacht je van Belsimpel? Oprichters Jeroen en Jeroen zijn het MKB inmiddels ontgroeid, maar bedachten het concept voor het bedrijf aan de keukentafel van hun studentenhuis in Groningen. Doordat hun online marketing staat als een huis, kom je ze altijd tegen als je online een nieuwe laptop of mobiel wil kopen.


Wees consistent

Begin met consistentie. Zodat jouw doelgroep jouw merk herkent: in welke vorm dan ook, bij elke actie die ze tegenkomen.
Consistentie is niet duur. Je doet wat je nu doet, maar dan anders: met focus en met aandacht voor consistentie. Niet meer van alles een beetje doen.


Focus alleen op de relevante mensen

Je hoeft niet bij de hele wereld bekend te zijn, alleen bij jouw specifieke doelgroep. En dat zijn misschien maar een paar honderd mensen in jouw regio. Of een paar duizend mensen met hetzelfde probleem waar jij een oplossing voor hebt. Deze keuze helpt ook om te focussen en je marketing klein en gericht te houden.


“I strive for two things in design: simplicity and clarity. Great design is born of those two things.”
- Lindo Leader, Graphic Designer and Creator of the FedEx

Herkennen wordt waarderen

Zodra jouw doelgroep je merk herkent, ontstaat er ook een gevoel van ‘kennen’. Mensen beginnen vertrouwd te raken met wat ze van het merk kunnen verwachten door de duidelijke communicatie die er constant is. Daardoor krijgen ze meer en meer vertrouwen in het merk. Ze ontwikkelen er zelfs een persoonlijke band mee. Dit alles leidt tot het volgende: potentiële klanten zien je bedrijf als een expert in jouw branche.


Wees de expert

Die expertstatus heb je nodig om de voorkeur te krijgen boven andere bedrijven in jouw branche. Mensen voelen zich sterker aangetrokken tot jouw merk, omdat ze het beter kennen. En dat is goed voor de verkoop.
Wist je dat klanten sneller (tot meer dan tien keer) geneigd zijn om van een merk te kopen dat ze kennen en vertrouwen? Ook zijn ze bereid om hogere prijzen te betalen. Er zijn natuurlijk altijd mensen die jouw product of dienst niet nodig hebben. Maar doordat ze het merk kennen, zullen ze jouw bedrijf sneller aanbevelen bij mensen die wel jouw klant kunnen zijn. Kortom, herkenbaarheid leidt tot meer verkoop en groei van je bedrijf. Dat komt door iets wat we het Mere Exposure Effect noemen.


Mere Exposure Effect

Onze reclamewereld zweert er al jaren bij. Hoe vaker je mensen blootstelt aan je merk, hoe beter ze het merk kennen, hoe leuker ze je merk vinden. Vaak een merk zien, maakt dat mensen er positiever over gaan denken. Een eenmalige uiting levert vaak niets op.


10 checks voor jouw ultieme herkenbaarheid

Hoe zorg je dat mensen je bedrijf herkennen? Door deze checklist af te werken maak je een vliegende start.


1. Positionering

Zorg dat je positionering duidelijk is. Kort gezegd is positionering de positie die je als bedrijf wilt innemen in het brein van je doelgroep. Dat doe je door je merk uniek te maken, een one-of-a-kind. Kun jij vertellen wat jouw bedrijf onderscheidt van de andere merken in jouw branche? En is dat iets wat andere merken ook zeggen of is deze onderscheiding echt uniek? Een goede positionering is een vak apart.


2. Logo

Ieder zichzelf respecterend bedrijf heeft een logo. De key tot een herkenbaar logo is: hou het simpel. Kijk maar naar logo’s die in de top staan van herkenbaarheid.




We herkennen deze logo’s omdat je ze overal ziet. Kijk maar naar de schoenen die voorbij komen, de appel op je Macbook die zo mooi gaat schijnen als je de laptop aanzet.
Soms bestaat het logo uit alleen een naam, maar we voegen ook regelmatig een beeldmerk toe. Er zijn verschillende functies voor het beeldmerk. Het verduidelijkt wat het bedrijf doet, denk maar aan de Play-knop bij YouTube. Maar ook net zo vaak is het een beeld dat bijdraagt aan de uitstraling van het merk. Zo heeft de olifant in het logo van Côte d’Or niets te maken met chocola, maar staat voor de kracht van het merk, de uitstraling.


3. Kleuren

De meeste succesvolle bedrijven werken met een signature color. Een signature color kan je herkenbaarheid met 80% verhogen (zie studie hier). Denk maar aan het blauw van KLM, het roze van T-Mobile, het blauw van Tiffany’s en het groen van Starbucks. De kleur zie je overal terug in hun reclame- en communicatie-uitingen en is gegrift in ons brein. Wellicht herken je de bedrijven zelfs als je alleen de kleur ziet. Lees meer over hoe je jouw ideale huisstijlkleuren kiest.




4. Vormen

Hoe wil je overkomen met je bedrijf? Vormen accentueren de uitstraling van je bedrijf. Hoekige vormen zijn agressiever dan zachte vormen. Een cirkel staat voor gemeenschap, verbinding, positiviteit, eenheid en cultuur. Ga je voor een driehoek, dan straal je meer scherpte, strategie en kracht uit. Transportbedrijf FedEx heeft bijvoorbeeld een driehoek in het logo, verwerkt in een pijl. De rechthoek zie je weer meer bij banken en advocatenkantoren. Die staat dan ook voor vertrouwen, veiligheid en stabiliteit.


5. Lettertype

Als je kiest voor een bepaald lettertype, of sterker nog, een lettertype laat ontwikkelen, kun je dit doorvoeren in alle communicatie van je bedrijf. Van de email naar een potentiële klant tot de titels in je socials. Als alles steevast hetzelfde is, dan betekent dat een significante verbetering van je herkenbaarheid.


6. Tone of Voice

Ook de toon waarmee je communiceert draagt bij aan je zichtbaarheid. Wil je serieus, betrouwbaar of grappig overkomen? Gepassioneerd, als expert of wellicht juist wel wat neutraler?
De tone of voice zit ‘m in wat je zegt (de inhoud) en hoe je het zegt (de verpakking). Die stem je af op:

  • Je merkverhaal: dat beschrijft waarom je doet wat je doet en welk resultaat dat oplevert.
  • Je doelgroep: tegen een 50-jarige ambtenaar spreek je nou eenmaal anders dan tegen een 15-jarige skateboarder.
  • Je plek: waar je communiceert.


7. Foto's

Foto’s hebben een belangrijke functie: ze doen voelen en daardoor blijven ze langer hangen bij degene die ze zien. Dat komt omdat je brein beeld anders verwerkt dan tekst. Beeld wordt in de rechterhersenhelft verwerkt; dat is de plek waar de emoties een plek hebben. Daardoor roept beeld makkelijker emoties op dan teksten.
Gebruik je lachende mensen, natuur of moderne gebouwen in je foto’s? Wat je ook kiest, het draagt bij aan de uitstraling van je bedrijf. Zorg dat je foto’s in dezelfde stijl zijn en dat de kwaliteit goed is. Mogelijke stijlelementen:

  • Een foto in een bepaalde grafische vormgeving plaatsen. Dat komt professioneler over en daarmee groeit het vertrouwen van de klant.
  • Dezelfde kleur achtergrond.
  • Dezelfde kleurpaletten in de afbeeldingen die je gebruikt.

    Wij zijn trouwens groot fan van de fotowebsite Unsplash. Daar kun met een gratis account geweldige foto's downloaden. Met Smart Content Creator krijg je deze foto's automatisch in het DAM-systeem.


8. Jingle/Tune

We hebben het tot nu toe vooral over de visuele zichtbaarheid gehad, maar vergeet niet de audiovisuele zichtbaarheid. Geluid is supersterk in het oproepen van emoties, herkenning en herinneringen.

Wat is een jingle?
Een jingle is een kort stukje muziek, met daarin zang of spraak, ter bevordering van de herkenbaarheid van een merk. Ze worden vaak gebruikt in reclames op de radio en in online reclames.

Wat is een tune?
Jingles en tunes worden in de praktijk vaak door elkaar gebruikt. Een tune is een herkenningsmuziekje, dat vaak gebruikt wordt aan het begin van een programma of video. Tegenwoordig zie je tunes ook steeds vaker in online video’s van bedrijven, dat geeft ook weer extra herkenbaarheid.

Je kunt waarschijnlijk meerdere tunes en jingles mee neuriën. Denk maar aan de tune van Douwe Egberts, jingle van Q-Music of aan het geluid aan het einde van de Rolo-reclame met de olifant.

Het allerbelangrijkste bij het opbouwen van herkenbaarheid met audio is om het consequent in elke uiting te gebruiken. Niet alleen in de reclame-uitingen, maar ook op de website, in de app en indien mogelijk in de winkel. Je kunt verschillende varianten gebruiken, als het maar in essentie hetzelfde blijft. Ga je totaal verschillende tunes gebruiken, dan wordt het onduidelijk en verwarrend en neemt de herkenbaarheid af. Je kunt bijvoorbeeld wel dezelfde tune gebruiken, maar dan gespeeld door een live-orkest, of er juist een techno versie van maken. Zolang dat deuntje, wat iedereen herkent er maar consequent in zit.


“Music gives a soul to the universe, wings to the mind, flight to the imagination, and life to everything.”
- Plato

9. Slogan, Tagline en Pay-off

Ook slogans, taglines en Pay-Off’s zijn (deels) audiovisueel. Het zijn drie kreten die allemaal een ander doel hebben. De slogan is onderdeel van een campagne, de tagline geeft meer duidelijkheid over de activiteiten van een bedrijf en de pay-off is de belofte die een bedrijf doet.

Weer even een test. Aan welk merk denk jij als ik roep:

‘I’m Lovin It!’
‘Just do it’
‘Steeds verrassend, altijd voordelig!’
‘Even Apeldoorn bellen’
‘Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker’
‘Niet omdat het moet, maar omdat het kan’
‘Weet goed, wat je met je laatste …. doet’

Er komt natuurlijk veel kijken om zoiets goed op te zetten, maar het belangrijkste is: hou het kort en krachtig en focus je op de essentie van je merk. De manier waarop je dat vervolgens verwoordt, is essentieel voor het succes van de ‘kreet’. Jonah Berger heeft daar een fantastisch boek over geschreven: Contagious: Why Things Catch On (bekijk het boek hier). Hij geeft in dit boek 6 stappen (STEPPS) of ingrediënten om content te creëren die aanslaat bij mensen.


10. (Bekende) gezichten

Er zijn verschillende bedrijven die een (beroemd) gezicht aan hun merk koppelen. Dit is een manier om meer persoonlijkheid aan je merk te geven. Max Verstappen werd ingehuurd door meerdere merken: Jumbo, Ziggo en G-Star. Stel dat jij ook in een vergelijkbare situatie zit (1 persoon, meerdere merken), bedenk dan goed wat de associatie met die merken doet met jouw merk.

Ook minder beroemde mensen doen het goed in de herkenbaarheid, als we ze maar vaak genoeg zien, leren we ze vanzelf kennen. Denk maar aan Cora van Mora (Juliëtte de Wijn), die we al 30 jaar zien in de reclames van Mora. En welk gezicht zie je voor je als je aan de Albert Heijn denkt? Waarschijnlijk die van Harry Piekema. De naam zegt je wellicht niet zoveel, maar als je zijn gezicht ziet, dan weet je het meteen en begin je wellicht spontaan: ‘Hamburgers met korting, ohohohohoh’ te zingen of roep je uit: ‘Hamsterennnn’.


Hoe meer punten jij volgt, hoe groter de kans dat jouw bedrijf, jouw merk, herkenbaar wordt bij je doelgroep. Welke punten op de checklist heb jij kunnen afvinken?

Wil je hier meer over weten en écht mee aan de slag, schrijf je dan in voor de online training. Klik hier om je in te schrijven.


Ontdek de 7 geheimen van goede reclame

In deze online training geven professionele reclamemakers hun 7 belangrijkste tips. Zodat jouw marketing euro’s wél klanten opleveren.