Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator website
Marketing

Hoe kies je jouw huisstijl kleuren?

Je wilt een professionaliseringsslag maken in de uitstraling van je bedrijf. Je begint met het logo en de huisstijl. Het logo is ooit gemaakt toen je bedrijf nog in de kinderschoenen stond. Toen was het voldoende, maar als inmiddels volwassen MKB-bedrijf past het logo niet meer. Tijd voor een re-styling. Maar hoe begin je en waar moet je rekening mee houden?

Elke kleur activeert emoties, die verschillen per cultuur en per persoon variëren in intensiteit.

Kleuren activeren emoties

Kleuren brengen gevoelens teweeg. Denk maar aan de kleur felrood. Die komt veel heftiger binnen dan een zacht pastelletje. Blauw is weer heel veilig en betrouwbaar en van groen ontspan je. Maar de sterkte van deze associaties verschillen per persoon.

Kleuren werken onbewust

Wist je dat kleur zelfs je smaak beïnvloedt en je eetlust opwekt? Er zijn heel wat studies geweest naar het effect van kleuren. De overduidelijke conclusie is dat kleur het wint van zwart-wit. Advertenties in kleur worden 100% meer onthouden dan zwart-wit reclames.

Uit onderzoek blijkt dat mensen binnen 90 seconden een onbewust oordeel vellen over een product of persoon. Tussen de 62% en 90% van die beoordeling is gebaseerd op kleur en de associaties en gevoelens die de kleuren oproepen.

Dus we gaan voor kleur… Maar welke?

Wat is kleurenpsychologie?

Kleurenpsychologie is de studie naar de betekenis van kleuren en hun invloed op het menselijk gedrag. Daarin zijn overeenkomsten te ontdekken. Ik zeg dat wat voorzichtig, omdat er verschillen zijn ontdekt in het gevoel bij en de ervaring van kleur.

Culturele verschillen bij psychologie van kleuren

Ook dat is verschillend. Per persoon, geslacht, leeftijd, ervaring en cultuur. Zo is in China rood de kleur van geluk, maar in Zuid-Afrika de kleur van rouw. Groen is een heilige kleur in de Islam, maar in de Chinese cultuur kan het voor bedrog staan. In de Westerse cultuur staat wit voor puur en reinheid en loopt menig bruid in deze kleur, maar in veel Oosterse landen is het de kleur die je ziet op begrafenissen.
Word jij aangereden door een blauwe auto? Dan kan het zijn dat jouw beleving van de kleur blauw hierna niet ‘veilig en betrouwbaar’ is.

Even wat voorbeelden om er bewust te zijn dat ‘onze’ associatie met een kleur niet altijd gedeeld wordt. Bedenk dan ook goed bij het bepalen van een kleur voor jouw bedrijf waarmee jij zakendoet en met wie. We bespreken de kleuren hieronder vanuit een Westerse en ‘algemene’ beleving.


Bekende merken en hun kleuren

Wat betekent een kleur?


De kleuren en associaties daarvan hebben we op een rijtje gezet.


Blauw wordt geassocieerd met betrouwbaar, analytisch en gedisciplineerd

Blauw

Blauw is een verstandige, intelligente, vertrouwenwekkende, stabiele, heldere en loyale kleur. In de zakenwereld zeker een populaire kleur, maar ook privé hebben de meeste mensen blauw als lievelingskleur. De merken die deze kleur gebruiken, willen vertrouwen wekken en zijn vaak technisch, formeel en zakelijk. Denk aan de Belastingdienst, PayPal, een accountant- of advocatenbureau en natuurlijk Smart Content Creator.


Rood associëren we met actie, risico en romantiek

Rood

Rood is een krachtige, levendige en warme kleur. Wist je dat dit de kleur is die je als baby het eerst kan onderscheiden? Het trekt de aandacht en is dan ook de ideale kleur voor waarschuwingsborden. Online zie je vaak dat de Call-to-action-knoppen rood zijn. Dat is niet voor niets: rood kan de spontane kopers activeren. Het vraagt om actie. Deze actie kan trouwens ook stoppen betekenen. Rood in een verkeerslicht betekent niet voor niets wachten, stilstaan. Rood heeft trouwens ook invloed op onze eetlust.


Geel heeft de associaties optimistisch, enthousiast en vriendelijk.

Geel

Geel is de kleur van de zon. Een warme, blije, enthousiaste, positieve, sprankelende en spontane kleur. De kleur stimuleert het brein en roept positieve emoties op. Geel heeft invloed op je humeur. Denk maar aan hoe je je voelt als de zon sinds lange tijd weer even op je gezicht schijnt… Dat doet geel dus met je!



Rood en geel samen kan hongergevoel oproepen

Dit wordt ook wel de mosterd- en ketchuptheorie genoemd. Dat zou ook wel verklaren waarom fastfoodketens McDonald’s en Burger King rood en geel in hun logo hebben.


Oranje associëren mensen met creativiteit, modern en positiviteit

Oranje

Oranje is een blije, speelse en optimistische kleur. Oranje staat voor creativiteit, avontuur en fun, vooral hier in Nederland natuurlijk. De kleur trekt de aandacht. Veel bedrijven die zich richten op optimisme en vriendelijkheid gebruiken de kleur. Denk maar aan Fanta, Coolblue of Nickelodeon.


Groen heeft de associaties natuur, gezond en balans

Groen

Groen is een rustgevende, koele, evenwichtige, harmonieuze, vertrouwde, aardige en ontspannende kleur. Het staat voor ontwikkeling, leven en onderdrukt hongergevoelens. Je ziet deze kleur vaak terug op scholen en bij bedrijven die stil staan bij het milieu, zoals Greenpeace.


Paars staat voor mysterieus, spiritueel en luxe associaties

Paars

Paars is de kleur van spiritualiteit, compassie, magie, intuïtie, waarheid, wijsheid, rijkdom en luxe. De kleur wordt gebruikt door mensen met een elitaire status. Denk maar aan de adel, koningshuizen, maar ook binnen religies zie je voorgangers gekleed in paars. Paars werkt kalmerend en opbeurend.


Roze heeft associaties met vrouwelijk, genegenheid en verzorging.

Roze

Roze is een zachte, benaderbare, kalmerende en speelse kleur. Je ziet roze vaak bij onderwerpen die het vrouwelijke accentueren of de liefde. Roze kan soms ook wat kinderlijk overkomen.

Merken die het roze omarmen zijn onder andere Victoria Secret, Bart Bakker en T-Mobile. Die klinken natuurlijk niet allemaal bepaald vrouwelijk, maar zitten dan meer op de benaderbare kant van de kleur.


Gender verschillen en kleur

Dit zijn de algemene ervaringen en gevoelens die we hebben bij kleur. Maar wist je dat mannen en vrouwen ook nog verschillende ervaringen en voorkeuren hebben op het gebied van kleur?

Khouw (2002) ontdekte dat mannen meer aangaan op grijs, wit en zwart dan vrouwen en dat vrouwen meer aangaan op de combinatie van rood en blauw. Mannen hebben een voorkeur voor koele kleuren, vrouwen voor warme kleuren.


Naast kleur nog 10 visuele elementen

Niet alleen kleuren, maar ook vormen en sfeer en nog 8 andere elementen bepalen in hoeverre jouw merk herkend wordt door jouw doelgroep. Wil je zeker weten dat je alles professioneel en compleet hebt ingericht? Check dan hier of je ze allemaal gebruikt in jullie marketing.


Bekijk huisstijlkleurenwaaiers en kies jouw stijl

Voor welke kleur ga jij nu in je nieuwe logo en/of huisstijl? Vaak is het makkelijker kiezen als je een setje kleurcombinaties voor je ziet. Vandaar dat verfwinkels kleurstaaltjes voor je hebben klaarliggen om thuis uit te proberen.

Zulke ‘kleurenwaaiers’ heeft Smart Content Creator ook voor MKB. Er zijn zelfs bijpassende templates voor visuals bij gemaakt. Dit om jou te laten zien wat het effect is van een combinatie van kleuren.


Bekijk de huisstijlkleurenwaaiers van Smart Content Creator en kies jouw stijl

Professionaliseer meer dan de kleur alleen

Je merk bestaat uit meer dan kleur alleen. Hoe breng je de hele merkidentiteit goed over in reclame en marketing? Professionele reclamemakers hebben daar hun eigen geheime recept voor. Wij onthullen 7 geheimen in een online training (gratis). Meld je hieronder aan en start direct.


Ontdek de 7 geheimen van goede reclame

In deze online training geven professionele reclamemakers hun 7 belangrijkste tips. Zodat jouw marketing euro’s wél klanten opleveren.