Succesvolle marketing begint met positionering
Het is jouw doel om je bedrijf zo succesvol mogelijk te maken. Je wilt dat je ideale klant jouw merk als dé oplossing ziet voor zijn of haar probleem. Dat jouw doelgroep aangaat op je merk. Dat al dat geld dat je besteedt aan reclame ook daadwerkelijk iets teweegbrengt. Maar hoe doe je dat? Positionering is het antwoord. Dit blog legt uit wat positionering is, hoe je dat goed doet en wat de valkuilen zijn, zodat jij daar niet meer in hoeft te trappen.
Wat is een positionering?
Kortgezegd: positionering is de positie die je wilt innemen in het brein van je doelgroep en waarmee je je onderscheidt van je concurrentie. Hoe wil je dat jouw doelgroep over jouw merk denkt? Wil je gezien worden als de prijsvechter of wil je uitblinken in kwaliteitsproducten? Je kunt heel bewust kenmerken, associaties en eigenschappen verbinden aan jouw merk. Denk aan de thema’s waarover je schrijft of spreekt en de ervaring die jouw klant heeft als hij jouw product aanschaft of gebruikt.
Waarom zou je een positionering kiezen?
Het resultaat van een goede positionering is dat jouw doelgroep vindt dat jouw merk relevant is voor hen. Als mensen dat vinden, word je opgeslagen in het hokje ‘onthouden’ in hun brein. Voor elk product heb je als klant een paar merken die voor jou interessant en relevant zijn.
Welk automerk zit er bij jou in je brein gegrift? Welke auto zou in aanmerking komen voor een volgende aankoop en welke wil je kopen als je morgen de lotto wint? Hoe mooi zou het zijn als mensen zo denken over jouw bedrijf, dat je bovenaan een optielijst staat.
Hoe kies je een positionering?
Je bedrijf kan zich in verschillende pijlers onderscheiden. Voor elk merk is dat verschillend. We bespreken de vijf meest gebruikte. Welke pijlers passen bij jouw merk?
Positionering op prijs
Ben je een prijsvechter en is jouw prijs altijd de laagste? Of staat het merk voor hogere prijzen en een hoge kwaliteit van het product? Of wellicht staat jouw merk voor transparante en betrouwbare prijzen.
Positionering op kwaliteit
Jouw product is kwalitatief het best van allemaal. Of is jouw product uniek in materiaal, mogelijkheden of techniek? Allemaal punten waarmee je je kunt onderscheiden en wat helpt om je positie in jouw branche te claimen.
“Windproof storm umbrellas are strong and designed to withstand heavy winds up to 120 km/h.”
- Senz°
Positionering op Beleving
Welke ervaring heeft een klant met jou? Welke emotie roept jouw product of dienst op? Wat spreekt aan in jouw merk? En hoe uniek is dat? Hoe ervaren ze je marketing, de eerste keer als de klant contact heeft met jouw merk en het product in handen heeft, de eerste ervaringen ermee?
Positionering op Service
Wat voor indruk krijgen klanten wanneer ze met jouw merk in contact komen? Hoe ga jij met je klanten om? Hoe is je dienstverlening en begeleiding naar de klanten toe, offline én online? Sta jij voor persoonlijke aandacht en begeleiding en de beste service? Of verwacht je een grote mate van zelfredzaamheid van je klant en beperk je je tot de hoognodige hulp?
Positionering op Toegang
Op welke plaats, op welke tijd en via welk kanaal of medium bied je je product of dienst aan, en is dat onderscheidend? Bezorg je thuis of moeten klanten naar een “fysieke” winkel? Kan iedereen bij jouw product of zit het achter een code, abonnement of lidmaatschap?
BONUS: Positionering op Planet
De laatste jaren zijn bedrijven zich steeds bewuster van de impact die ze maken op de wereld: het klimaat, de benadering van mensen, samenwerkingen en partnerships, de consequenties van bepaalde materialen en ga zo maar door. De wet- en regelgeving dwingt het ook af om je bedrijf zo in te richten dat het een positieve(re) impact op de aarde heeft.
Hoe je met deze opdracht omgaat, hangt af van hoe jij jouw bedrijf wil positioneren. Wil je bekendstaan als de plek waar mensen gelijk worden behandeld? Als werkgever die mensen de ruimte biedt om zichzelf te zijn? Als bedrijf dat bijdraagt aan de maatschappij? Wil je je productieketen 100% fairtrade maken of maak je keuzes in welke onderdelen je zo duurzaam mogelijk inricht? Dit zijn allemaal elementen die de bedrijfsvoering en de ervaring van jouw merk beïnvloeden. Lees hier hoe je je positionering optimaal kan inzetten in je zichtbaarheid.
Risico’s van een zwakke positionering
Een zwakke positionering heb je als je doelgroep jou niet goed en eensluidend kan duiden. Of als je positionering niet vanuit de haarvaten van je bedrijf komt. Of als je positionering niet zo kernachtig overal in terugkomt als je zou willen.
“Als je positionering vaag of onduidelijk is, loop je klanten mis.”
Potentiële klanten kunnen bij een vage positionering niet helder vertellen wat je doet, voor wie je het doet en waar je voor gaat. Ze weten niet precies wat ze aan je hebben en daardoor is het makkelijk om je te vergeten. De kans is dan groter dat klanten niets bij jouw merk (gaan) voelen. Dat ze de toegevoegde waarde van jouw merk niet zien. Dat je merk niet gaat leven. Die klanten loop je mis.
Andersom: hoe beter je bedrijf weet waar het voor staat, hoe beter je het kunt overdragen naar de klanten toe.
Ook binnen je bedrijf is een vage positionering merkbaar en heeft het gevolgen. Het is lastig om keuzes te maken en besluiten te nemen, omdat je geen heldere leidraad hebt om je interne keuzes aan af te meten. Je medewerkers kennen je visie niet en je bedrijf mist focus. Dit uit zich vaak in minder betrokken mensen en een matige groei of stagnatie in groei.
Maak jouw positionering krachtig
Ook jouw bedrijf zoekt een relevante positionering, die aansluit bij de behoefte van je klanten. Want dan presteer je het beste. Bepaal jouw positionering en draag het uit! Want jouw bedrijf is uniek en iedereen mag dat weten.
Positioneren kun je leren. Bijvoorbeeld in onderstaande gratis online training. Bovendien leer je hoe je je positionering uitdraagt, waardoor je leads en klanten aantrekt. Meld je nu aan, dan krijg je de eerste les direct in je mailbox.
Ontdek de 7 geheimen van goede reclame
In deze online training geven professionele reclamemakers hun 7 belangrijkste tips. Zodat jouw marketing euro’s wél klanten opleveren.