Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator website
Marketing

Effectieve positionering op duurzaamheid

Duurzaamheid is een noodzakelijke randvoorwaarde voor alles. Sustainability wordt ook een steeds populairder onderwerp waarop bedrijven zich positioneren. Hartstikke goed natuurlijk, maar hoe ga jij qua imago van jouw MKB-bedrijf om met duurzaamheid? Klopt binnen met wat je buiten uitstraalt, en vice versa? Is positionering op duurzaamheid of bepaalde SDGs voor elk bedrijf succesvol? In dit blog gaan we dieper in op duurzame positionering. Over wat het is en hoe je het toepast op je eigen bedrijf.

Steeds meer oog voor duurzaamheid

We zien steeds meer de effecten van klimaatverandering. Denk maar aan die mooie zomerdagen die we nog hadden in oktober. Lekker natuurlijk (en handig met die hoge energieprijzen), maar extreem en veroorzaakt door onze keuzes die de aarde steeds verder opwarmen. Dit soort voorbeelden zien we bijna dagelijks in het nieuws voorbijkomen.

Door al die aandacht zien steeds meer consumenten het belang van duurzame keuzes en duurzame bedrijven. Zij zijn meer en meer bereid om extra voor die duurzame keuzes te betalen. Bij de keuze voor energiemaatschappij let 76% van de consumenten op de maatschappelijke impact van het bedrijf. Bij supermarkten 68% van de consumenten dat.




Bron: Monitor Merk & Maatschappij, 2022

Wat is een duurzame positionering?

Een duurzame positionering is een positionering die vanuit je waarden je haarvaten, je diepste drive en kern van je bedrijf komt. Waar ga je voor en waar sta je voor? Dat vormt je merk.


Duurzame acties binnen het bedrijf

Een duurzaam bedrijf houdt in zijn bedrijfsvoering rekening met de effecten op hun werknemers, het milieu en de maatschappij. De sustainable development goals die over de hele wereld als richtlijnen gelden, helpen daarbij om focus aan te brengen.

Een duurzaam bedrijf biedt bijvoorbeeld innovatieve of energiezuinige producten aan of speelt in op de groeiende vraag naar hernieuwbare energiebronnen. Het duurzame kan ook zitten in goede arbeidsomstandigheden, maatschappelijke betrokkenheid en het actief werken aan het terugdringen van de ecologische voetafdruk. Dat kun je op allerlei manieren doen, zoals:

  1. je afval als grondstof verkopen,
  2. je pand energiearm te maken,
  3. van je pand of distributiecentrum een energiecentrale voor de wijk maken,
  4. overgaan op duurzame energie,
  5. alleen te werken met partners, leveranciers en distributeurs die ook duurzaam werken,
  6. diversiteit op de werkvloer te vieren en te benutten,
  7. te investeren in projecten die bomen planten, honger of ongelijkheid tegen gaan,
  8. gezond en lokaal voedsel te serveren in je kantine
  9. en ga zo maar door.


De lijst wat je kunt doen is eindeloos. Duurzame adviseurs kunnen je helpen om alles wat je doet te vertalen naar een duurzaam alternatief. Laat je verrassen: het wordt er leuker van en je behoudt beter personeel.


Van duurzame acties naar duurzame positionering

60% van de bedrijven is actief bezig met het thema duurzaamheid, maar slechts 5% heeft de duurzame operatie helemaal op orde (de Nationale ESG-barometer, 2022). Wist je bijvoorbeeld dat PostNL bezorgt met netto nul CO2? Nee? Wij ook niet. Dit omdat PostNL zich niet positioneert op duurzaamheid, wat in onze ogen erg zonde is. Als jij een duurzaam bedrijf hebt, is dit wellicht het moment om die duurzame kartrekker te worden en in je positionering te focussen op duurzaamheid.


Imago of no-brainer?

Duurzame positionering betekent dat je als bedrijf communiceert over je inspanningen op het gebied van duurzaamheid en hiermee laat zien dat je écht wilt bijdragen aan een betere wereld. Veel bedrijven vinden dit zo’n no-brainer, zo’n logische voorwaarde voor groei, dat ze zich er niet op willen positioneren.

Duurzaam en circulaire bedrijfsvoering moet immers de standaard zijn? Wet- en regelgeving en internationale afspraken dwingen het ook af. Denk goed na wat je communiceert: practice what you preach. En zorg ervoor dat je boodschap krachtig én overtuigend is, zodat je in dat hoofd van je (potentiële) klant komt en nooit weer weggaat.


Keuze voor duurzaam versterkt je marktpositie

In een recente studie, Kapitana et al. (2019), is de relatie tussen bedrijfsduurzaamheid en marktpositie onderzocht. Hiervoor gebruikten de onderzoekers data van meer dan 1.600 bedrijven in de Verenigde Staten over een periode van 10 jaar (2008-2017).

De conclusie: er is een sterke positieve correlatie tussen duurzaamheid en marktaandelen. Dit betekent dat bedrijven die zich richten op duurzaamheid doorgaans ook beter presteren op de financiële markten. Dat betekent niet alleen jezelf positioneren op duurzaamheid, maar het ook in al je processen zijn.


Duurzame voorbeelden

Je ziet steeds meer grote spelers de omslag maken naar een duurzame positionering. Denk aan G-Star die voor de RAW-lijn plastic uit de oceaan haalt en daar hippe jeans van maakt. Maar ook IKEA profileert zich steeds zichtbaarder als de duurzame retailer. Nederlandse consumenten zien IKEA dan ook al jaren als de duurzaamste retailer van Nederland Sustainable Brand Index 2022.


Duurzame positionering goed voor iedereen?

Toch zie je dat niet ieder bedrijf gaat voor een positionering op duurzaamheid. Dat heeft ook te maken met het feit dat deze positionering nieuw terrein is. Mensen in bestaande bedrijven vinden het eng om het bekende los te laten en vol te gaan voor het onbekende. Bedrijven weten vaak niet of ze draagvlak kunnen creëren bij werknemers en stakeholders. Bovendien denken sommige bedrijven dat een circulaire bedrijfsvoering duurder of moeilijker zou zijn, terwijl al vaker duidelijk is geworden dat deze move noodzakelijk is voor het voortbestaan van bedrijven en voor een gezonde planeet.

Zou jij het geloven als Shell zich opeens als duurzaam positioneert? Of BP? Herinner je je nog die grote milieuramp in 2010 in de golf van Mexico? Deze bedrijven doen nu dingen die duurzaam zijn en die helpen aan een duurzame toekomst. De vraag is of je het als bedrijf tot in je haarvaten waarmaakt. En of jouw publiek het accepteert en je bedrijf gaat ervaren als een duurzaam bedrijf.


Hoe zet je je duurzame positionering op voor jouw bedrijf?

Wil jij met je MKB-bedrijf duurzaam ondernemen en jezelf als duurzaam positioneren, dan is het belangrijk om aan bepaalde voorwaarden te voldoen.


  1. 1. Geloofwaardig zijn, ook wat betreft duurzaamheid.
  2. 2. Je milieu-impact neutraal of zelfs positief maken
  3. 3. Zorgvuldig overwegen wie je als stakeholders kiest.
  4. 4. Efficiënt en circulair omgaan met grondstoffen en energie.
  5. 5. Een volledig duurzame bedrijfsfilosofie en -bedrijfsvoering naleven.

  6. Heb jij de knop omgezet en wil je ook in je positionering en marketing volledig duurzaam werken? Plan een gesprek in via deze link.

    Dan bespreken we hoe je met behoud van resources meer betekent voor je werknemers en klanten.


Ontdek de 7 geheimen van goede reclame

In deze online training geven professionele reclamemakers hun 7 belangrijkste tips. Zodat jouw marketing euro’s wél klanten opleveren.