Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator website
Marketing

Online huisstijlhandboek maken

Je wilt dat mensen jouw bedrijf herkennen. Dat je blijft ‘hangen’ in de hoofden van je doelgroep. Dat doe je met een herkenbare en passende huisstijl. Om te zorgen dat iedereen in je bedrijf die goed gebruikt, leg je de huisstijlelementen vast: je maakt een online huisstijlhandboek. In dit blog lees je wat een huisstijlhandboek is, wat er allemaal bij hoort, waarom een huisstijl handboek belangrijk is en hoe je die makkelijk digitaal maakt, zodat jouw ingehuurde marketeers en designers er ook makkelijk mee werken

  1. Wat is een huisstijlhandboek?
  2. Wat zet je in je huisstijlhandboek?
  3. Wanneer maak je een huisstijl handboek?
  4. Leg de regels vast in je eigen online huisstijlhandboek
  5. Waarom een huisstijlhandboek handig is
  6. Met een slimme brandportal krijg je automatisch grip op je huisstijl
  7. Huisstijl consistentie: waar gaat het mis?
  8. Zorg dat je je huisstijl handboek makkelijk kunt delen
  9. Een huisstijlhandboek voorbeeld download je hier
  10. Zo beheer je je eigen huisstijl handboek online



Wat is een huisstijlhandboek?

Een huisstijl handboek is een (online) document waarin je de huisstijl en visuele uiting van de identiteit van je bedrijf of organisatie vastlegt, zodat het bedrijf in alles consistent en herkenbaar zichtbaar is. In dit handboek staan alle spelregels en afspraken over de huisstijl. Zoals de richtlijnen en standaarden voor het ontwerpen van huisstijldragers en marketing- en communicatiemiddelen. Zo kan iedereen je huisstijl consistent toepassen.

Stel: je verkoopt racefietsen voor een vlak terrein. Je wilt natuurlijk dat ieder persoon in Nederland (of misschien wel wereldwijd) aan jou denkt als ze zo’n racefiets willen kopen. ‘Maar, niemand kent mij’, denk je nu misschien. Dat moet veranderen, waar begin je?

Begin bij het begin. Geef mensen de kans om je te leren (her)kennen. Dat alles wat jouw bedrijf communiceert, herkenbaar is, precies in jouw stijl en tone of voice. Die herkenbaarheid en huisstijlregels leg je vast in een huisstijlhandboek.

Het is als een handleiding

Zie je huisstijlhandboek als een gebruikershandleiding. Als jij een bed of kast in elkaar moet zetten, gebruik je die - uiteindelijk - toch ook? Je wilt niet dat je bed halverwege de nacht in elkaar zakt. Of dat dat ene schroefje dat ‘over was’, toch ergens heel belangrijk voor was. Als je de handleiding leest voorkom je fouten en zorg je dat het bed gebouwd wordt zoals het was bedoeld. Bij een merk gaat het hetzelfde en om een goed merk te bouwen heb je expertise en volharding nodig. Het huisstijlhandboek is daarbij onmisbaar.





Het huisstijlhandboek vertelt wat de 'look and feel' van jullie bedrijf is. Zie het als een gids voor medewerkers en interimmers om de merkidentiteit consistent uit te dragen en zo een herkenbare identiteit te creëren naar klanten, leveranciers en partners toe.



Wat zet je in je huisstijlhandboek?

Alle huisstijl elementen die je uitstraling en branding bepalen, staan erin. Sommige bedrijven hebben allerlei huisstijldragers en andere elementen die belangrijk zijn voor hun merkidentiteit. De beschrijving daarvan komt ook in het huisstijl handboek.

Onderaan dit blog staat een template van een huisstijlhandboek. Download hem, vul hem in en voeg hem toe aan je brandportal.



Wat hoort er in een huisstijl handboek?

In het handboek noteer je alle regels voor content, uitingen, communicatie, reclame, marketing en allerlei interne documenten. Je beschrijft er alle huisstijl elementen: wanneer je welke kleur, lettertype of versie van het logo gebruikt en wat voor foto's en iconen bij het bedrijf passen. Ook bepaal je er de beeldtaal en welke uitstraling alle communicatiemiddelen moeten hebben.

Alle huisstijl elementen

Huisstijlonderdelen die bijna elk bedrijf definiëren zijn:

  1. Bedrijfsnaam
  2. Logo, beeldmerk, favicon en logo-varianten
  3. Kleurenschema en kleurcodes in RGB en CMYK
  4. Lettertypes en fontgroottes
  5. Jingle, tune
  6. Pay-off, slogan of tagline
  7. Positionering
  8. Beeldtaal
  9. Muziek
  10. Persoonlijkheid en (bekende) gezichten
  11. Fotografie
  12. Iconen en afbeeldingen
  13. Lay-out en opmaak van communicatie uitingen
  14. Wanneer en hoe je huisstijl en bepaalde huisstijldragers gebruikt
  15. Frequentie van soorten communicati
  16. Tone of voice
  17. Marketingkanalen
  18. Bestandsformaten en -grootten

Kortom: het huisstijlhandboek is een belangrijk document, omdat het helpt om de identiteit van de organisatie consistent te houden en de uitstraling professioneel. Dat gebeurt in alle mogelijk denkbare elementen waarmee je naar buiten treedt. Het handboek moet duidelijk zijn, gemakkelijk toegankelijk en steeds up-to-date, zodat de huisstijl van de organisatie klopt met de branding.

Branded Guidelines

Sommige merkstrategen hanteren een andere indeling en maken een verschil tussen het huisstijlhandboek en Branded Guidelines, waarin de audio en toon van je berichten wordt ondergebracht. Wij hanteren een merk als één geheel en zetten alles, visueel en audio, in het huisstijlhandboek. Lekker overzichtelijk.

Huisstijldragers

Je definieert in een huisstijlhandboek welke huisstijldragers je gebruikt in welke situatie, hoe en wanneer. Ook beschrijft de stijlgids de regels en beperkingen voor het gebruik van jullie huisstijl.

Voorbeeld van huisstijldragers zijn er meer dan je kunt opnoemen, omdat je er altijd nieuwe bij kunt bedenken. Hieronder staan veelgebruikte huisstijldragers:


Wanneer maak je een huisstijl handboek?

Verschillende situaties kunnen voor jou en je team het moment zijn om een lhuisstijl handboek te maken. Hieronder beschrijven we er drie van:

  1. Je marketingteam breidt uit
  2. Je besteedt marketing uit
  3. Je focus verandert


Meerdere personen werken aan je communicatie of marketing

Ook wanneer de focus in je bedrijf verandert, heb je een goed moment om een huisstijlhandboek te maken of aan te passen. Bij een verandering in je visie, missie, slogan, branding of focus, verandert waarschijnlijk ook je huisstijl, omdat die jullie identiteit weergeeft.

Je bedrijfsidentiteit komt tot uiting in alles wat je doet en communiceert. Een re-brandingstraject is daarom hét moment om je huisstijlhandboek te ontwerpen of aan te passen.


Mensen buiten je bedrijf werken aan je marketing

Een ander moment om een online huisstijlhandboek in elkaar te zetten, is als je met mensen buiten je bedrijf aan je marketing en communicatie werkt.

Bijvoorbeeld als je een designer vraagt om flyers of brochures te maken.
Of als je een ontwerper vraagt om reclame voor je te maken.
Of als een socialmediamarketeer voor jou advertenties opstelt.

Dan is een online huisstijl handboek een uitkomst, omdat je die makkelijk op één plek beheert, bijstelt en deelt met de mensen die het nodig hebben.


De focus van je bedrijf verandert

Ook wanneer de focus in je bedrijf verandert, heb je een goed moment om een huisstijlhandboek te maken of aan te passen. Bij een verandering in je visie, missie, slogan, branding of focus, verandert waarschijnlijk ook je huisstijl, omdat die jullie identiteit weergeeft.

Je bedrijfsidentiteit komt tot uiting in alles wat je doet en communiceert. Een re-brandingstraject is daarom hét moment om je huisstijlhandboek te ontwerpen of aan te passen.




Leg de regels vast in je eigen online huisstijlhandboek

Hoe maak je een online huisstijl handboek? Het komt erop neer dat je op een overzichtelijke manier, op een plek die vanaf elke plaats toegankelijk is, de regels en afspraken vastlegt over de uiting van je bedrijfsidentiteit en -waarden. Je eigen huisstijl geeft die merkidentiteit weer.

Omdat je bedrijf in ontwikkeling is, blijft ook je huisstijl in ontwikkeling. In een online gids pas je de huisstijl makkelijk aan, zodat iedereen die er op inlogt altijd tot de laatste en juiste versie toegang heeft en die gebruikt.

Hieronder kun je een voorbeeld huisstijlhandboek downloaden.


Waarom een huisstijlhandboek handig is

Een handboek laat jouw merk tot leven komen in alles wat anderen van jouw bedrijf zien of ervaren. De gids zorgt ervoor dat iedereen die iets maakt voor de communicatie van jouw bedrijf, de richtlijnen voor de huisstijl bij de hand heeft. Zo houdt je merk overal en in alles consistent dezelfde uitstraling. Dit is voor iedereen binnen en buiten jouw bedrijf duidelijk.


Merkconsistentie en herkenbaarheid

Een herkenbare en consistente huisstijl is belangrijk voor je bedrijf. De belangrijkste redenen daarvoor staan ook in dit huisstijl-blog:

  1. Als je doelgroep je herkent, ontstaat er een gevoel van ‘kennen’.
  2. Hoe vaker je doelgroep jou herkent, hoe meer er een gevoel van waardering ontstaat (door het psychologische Mere Exposure Effect).
  3. Daarmee krijgen potentiële klanten vertrouwen in je bedrijf
  4. En ontwikkelt je doelgroep een bepaald gevoel bij of persoonlijke band met jouw merk.
  5. Met een consequente, consistente, herkenbare uitstraling, wordt jouw bedrijf gezien als expert in je branche.

Hoe waardevol dit allemaal is, blijkt wel als je je bedrijf zou willen verkopen: dan speelt dit allemaal mee in de beoordeling van de waarde van je bedrijf.


"If people like you, they will listen to you, but if they trust you, they'll do business with you."
- Zig Ziglar, best-selling author and motivational speaker

Met een huisstijlhandboek creëer je die herkenbaarheid en consistentie. Je legt vast wat de kernwaarden van je bedrijf zijn en hoe je die wilt uitdragen. Dat maakt het marketingwerk voor jou als ondernemer een stuk makkelijker, want je weet precies wat er wel en niet past. Kortom: een huisstijlhandboek is onmisbaar voor iedere onderneming!


Grip op huisstijl

Huisstijlbewaking wordt eenvoudiger met een online huisstijl handboek. Alles wat je nodig hebt om je eigen huisstijl toe te passen staat er immers in. Daardoor geeft het jou en iedereen in de organisatie grip op de huisstijl.


Tool voor huisstijlmanagement

De huisstijlgids is ook wel een tool voor huisstijlmanagement. In het handboek beheer je eenvoudig alle huisstijlafspraken. Bij eventuele onduidelijkheden, pas je het portaal gelijk aan en schrijf je er voorbeelden bij, zodat medewerkers en externen precies weten hoe jij de uitstraling van je bedrijf wilt hebben. Zo hou je grip op je huisstijl, ook als je werk uitbesteedt aan derden.



Met een slimme brandportal krijg je automatisch grip op je huisstijl

Om het je medewerkers nog makkelijker te maken om de juiste huisstijlelementen te gebruiken, maak je een brandportal. Daarin zet je niet alleen je huisstijl handboek, maar echt álles over je merk.


Beheer overzichtelijk

Een brand portal is een centrale plek waar je je merk en huisstijl beheert. Deze online ‘huisstijlhub’ is jouw brand managementsysteem. Hier vindt iedereen die dat nodig heeft, alles rondom jouw huisstijl en merk. Je online brandbook, je huisstijlhandboek, je brandkit: alle elementen die je nodig hebt staan in de brandportal. Voor je branding en je content of als je iets ontwerpt of opmaakt.


Creëer automatisch goed

In een slimme brandportal maak je ook content en worden alle huisstijlregels automatisch toegepast. Dit scheelt veel fouten en vergissingen! Je maakt simpelweg templates voor content waarvan je regelmatig varianten maakt. Je stelt per template exact in wat er wel en niet aanpasbaar is en wie die rechten heeft. Welke van de huisstijlkleuren hiervoor beschikbaar zijn, welke beelden en welke logo’s. Zo hou je met je slimme brandportal makkelijk de grip op de huisstijl.


Review samen

Om er helemaal zeker van te zijn dat jullie in de organisatie alleen content maken die aan de kwaliteitseisen of huisstijl voldoet, bepaal je per template of er achteraf goedkeuring nodig is.

Niet elk brandportal heeft deze praktische eigenschappen. Smart Content Creator is de enige brandportal die huisstijlmanagement, een brandportal en een online huisstijl handboek combineert met een content editor. Waarbij alle elementen worden beheerd in een DAM-systeem.


De Huisstijlbewaker



Huisstijl consistentie: waar gaat het mis?

Je merk wordt minder krachtig en herkenbaar als de huisstijl niet consistent wordt toegepast. Wanneer en waarom ontbreekt soms de merkconsistentie?


Copy-paste fouten

Vrijwel alle ontwerpen worden tegenwoordig digitaal gemaakt, opgeslagen en gedeeld. De verleiding is daardoor best groot om even een kopie van eerdere content te maken en die aan te passen naar je nieuwe idee. Je wilt nu eenmaal snel iets klaar hebben en resultaat boeken. Dus pak je wat voorhanden is. Daar gaat het soms mis.


Kleuren mix-up

Je klikt even snel een titel, tekst, afbeelding en logo in elkaar. Prikt met een online kleurendetector een kleur die lijkt op de huisstijlkleur. Alleen… die is het net niet. Dat kan komen omdat de kleur die je kopieert in een andere kleurcodering is gemaakt dan welke jij gebruikt (meer hierover in het blog over kleuren). Wanneer je RGB en CMYK door elkaar gebruikt, ontstaan er onbedoeld kleurverschillen. Dan is je huisstijl consistentie weg.


Gebruik oud logo

Je collega kopieert een logo uit een oude uiting, terwijl er een nieuwe variant van het beeldmerk is.


Vergelijkbaar lettertype

Ook gebeurt het regelmatig dat medewerkers een lettertype kiezen dat wel líj́kt op het huisstijl font, maar dat toch net anders is. Als ze het online huisstijlhandboek hadden gebruikt, hadden ze het juiste font zo kunnen downloaden of gebruiken vanuit de editor.

Mensen bij een marketing- of reclamebureau zijn erop getraind om ontwerpen te maken op basis van de style guide, maar ook bij hen gaat het af en toe fout. Dit las je al in het voorbeeld van de Huisstijl Bewaker hierboven.


Vergelijkbaar lettertype

Het is praktisch en belangrijk dat de juiste manier van opmaken en ontwerpen en alle huisstijl afspraken goed zijn beschreven in het online huisstijlhandboek. Zo voorkom je fouten. Ook helpt het je om je merk tot leven te laten komen.

Borg je huisstijl handboek in een brandportal, een online plek waar je altijd de laatste versie van een logo, kleur of lettertype vindt. Snel gevonden, te downloaden en te gebruiken, want anders verlies je daar weer tijd en energie.

Wil jij de grip op je huisstijl houden, dan heb je dus niet genoeg aan een online huisstijl handboek. Je hebt ook een brandportal nodig. In dit blog lees je wat een brandportal is en waarom die belangrijk is.



Zorg dat je je huisstijl handboek makkelijk kunt delen

Designers, freelance marketeers en reclamebureaus werken met huisstijlen van allerlei bedrijven. We vroegen oprichter van De Reclamefabriek Marieke de Koning om haar tips voor een huisstijlhandboek te delen.

“Zorg dat je een brandportal maakt op een centrale, online plek in de Cloud. Beheer daar de meest recente versie van je huisstijl- en brandregels.

Zorg ervoor dat mensen die je die rechten geeft (bijvoorbeeld andere marketeers of een reclamebureau) daar ook de juiste logo’s en fonts en andere belangrijke zaken kunnen downloaden. Daar moeten ook de juiste kleurwaardes beschreven staan, voor online en print, want die waarden verschillen."



Geef iedereen de kans om jouw bedrijf goed te promoten

Alleen op die ene, online plek beheer je alle regels, richtlijnen en afspraken over je huisstijl en de toepassing ervan. In Smart Content Creator gaat dat heel makkelijk. Alle medewerkers en de partijen met wie je werkt hebben maar één plek - en één link die altijd hetzelfde blijft - naar jouw online huisstijlhandboek. Zo kan iedereen altijd bij de juiste huisstijlregels.

Hiermee waarborgt een online huisstijlhandboek de huisstijlconsistentie. Ook haalt het de druk weg bij jouw marketingteam (‘Kun je dit nog even mooi voor me maken in onze huisstijl?’). Want het geeft alle medewerkers de juiste tools om steeds scherp jullie merkidentiteit uit te dragen.

Zo maakt iedereen in je bedrijf herkenbare content (flyers, social media, brochures, handleidingen, factsheets, vacatures, etc.) die past bij de huisstijl en is gemaakt volgens de regels van jullie digitale huisstijl handboek.



Een huisstijlhandboek voorbeeld download je hier

Een voorbeeld-huisstijlhandboek van het fictieve merk ‘House of Nature’ kun je hier downloaden om te gebruiken als template om jullie eigen huisstijlhandboek in te vullen. Gebruik de pdf gerust ter inspiratie voor jullie stijlgids. Zo maak ook jij een professioneel en compleet huisstijldocument over hoe je jouw uitstraling wilt hebben, welke waarden je belangrijk vindt als bedrijf en hoe jij gezien en ervaren wilt worden.


Zo beheer je je eigen huisstijl handboek online

Nu je dit hele blog hebt gelezen, weet je hoe handig een online huisstijl handboek is. En hoe belangrijk zo’n gids is om je brand identity te tonen en te beschermen. Ongetwijfeld wil je nu ook een digitaal huisstijlhandboek maken en die het liefst online beheren en delen.

Dat kan met Smart Content Creator. Als je al jullie huisstijlelementen in de brandportal opslaat, ben je er zeker van dat je huisstijl consistent wordt uitgedragen. Bij élke uiting die je vanuit deze online tool maakt, wordt je huisstijl handboek automatisch correct toegepast, supersimpel!


Je hoeft geen huisstijlpolitie meer te spelen met een slimme tool die je content automatisch in jouw huisstijl zet.

Maak het jezelf dus vooral niet te moeilijk. Beheer je huisstijl online in deze tool en maak een paar goede, eenvoudige templates voor jullie content. Laat vervolgens iedereen in het hele bedrijf hiermee werken. Echt, zo beperk je het aantal fouten tot het minimum. En belangrijker: jíj hoeft geen tweede Huisstijlbewaker te worden, omdat de opmaak en stijlkeuzes automatisch goed gaan.

Plan een gesprek in, dan bepalen we samen of Smart Content Creator past bij jullie vraagstuk en doelen: smartcontentcreator.nl/gesprek


Ontdek de 7 geheimen van goede reclame

In deze online training geven professionele reclamemakers hun 7 belangrijkste tips. Zodat jouw marketing euro’s wél klanten opleveren.