Wat doet een online content creator?
Content marketing is booming. Met goede branded content bouw je aan een sterk merk. Mits je een goede content creator hebt. Wat dat is, wat een content creator doet en waarom dat belangrijk is voor je bedrijf, lees je in dit blog. Ook ontdek je hoe je content uit het leuke-dingen-knutsel-hoekje haalt en hoe je content maakt waardoor je merk groeit.
Online content makers zijn onmisbaar
Je hebt een marketingplan, een mooie huisstijl, zelfs de campagne ideeën staan klaar om uitgewerkt te worden. De vertaalslag van idee naar uitvoering is een belangrijke stap en daarvoor is er de content creator, oftewel content maker. Even een berichtje schrijven voor het intranet. Webpagina’s vullen. Afbeeldingen mooi opmaken. Nieuwsbrieven schrijven. Socials bijhouden. Marketingcampagnes uitvoeren. Allemaal vormen van content creatie die de content creator in jouw bedrijf voor je doet.
Deze creatievelingen zijn onmisbaar bij het maken van relevante, kwalitatief goede content. In dit blog geven we een inzicht in wat een content creator doet en hoe je processen kunt versnellen door je content creator een slimme tool te geven.
We gaan eerst even verder in op wat een online creator is en doet. Of skip de theorie en lees gelijk door naar de voordelen van een online content creator.
Wat is een online content creator?
Simpel gezegd is een online content creator een content maker: iemand (of iets) die online inhoud maakt. Het begrip ‘inhoud’ is gigantisch breed. Vaak wordt in deze context met ‘inhoud’ of ‘content’ marketingcontent bedoeld. Dan is content alles wat je deelt om uiting te geven aan je merk en in contact te komen met je klanten.
Een content creator kan een fotograaf zijn, maar ook een tekstschrijver, designer, videograaf of muzikant. Met de content die zij voor je bedrijf maken, informeren, entertainen en enthousiasmeren we (potentiële) klanten. In dit blog focussen we vooral op de contentmaker die voor bedrijven werkt en zich bezighoudt met marketing(uitingen).
Content creëren betekent het maken van online materialen die bedoeld zijn om te informeren, entertainen of de betrokkenheid van de lezer te stimuleren.
Wat doet een online content creator?
Een online content creator is iemand of iets die interessante en aansprekende online content maakt. Je bedenkt, maakt en publiceert goede content, die relevant is voor het publiek en ook nog eens interessant is om te lezen. Een online content creator update de content, zodat potentiële klanten altijd iets nieuws en relevants te lezen krijgen.
Wat een content creator maakt verschilt per bedrijf. Het is meestal een mix van teksten, foto’s, video’s, podcasts, infographics en visuals. Die maken ze voor websites, tijdschriften, brochures, socials en nieuwsbrieven. Eigenlijk voor alle kanalen waarop jouw bedrijf communiceert, zowel online als offline.
Een online content creator wordt ook wel digital content creator of content maker genoemd.
Waarom een content creator belangrijk is
Grotere herkenbaarheid
Met krachtige content vergroot je je zichtbaarheid en herkenbaarheid. Dit komt door de constante stroom aan content die content creators aanmaken en verspreiden, via blogs, socials, persberichten en offline communicatie. Met het gebruik van een tool wordt het nog makkelijker om de consistentie vast te houden en de herkenbaarheid te vergroten, als je een content creatie tool gebruikt.
Betere klantenbinding
Door de constante en waardevolle informatie en zichtbaarheid voelen mensen zich onbewust meer verbonden met je merk of bedrijf. Dit is superbelangrijk in het aankoopproces: mensen kopen sneller bij bedrijven waar ze een band mee voelen.
Expertstatus
Hoe meer jouw klanten waardevolle content van je krijgen of je zien, hoe groter de kans dat ze jou als een expert in jouw branche gaan beschouwen. Die expertstatus heb je nodig om de voorkeur te krijgen boven andere bedrijven in jouw branche. Wist je dat klanten sneller (tot meer dan tien keer) geneigd zijn om van een merk te kopen dat ze kennen en vertrouwen? Ook zijn ze bereid om hogere prijzen te betalen.
Stijgende klanttevredenheid
Hoe duidelijker en eensgezinder de communicatie, hoe groter de klanttevredenheid. Mensen begrijpen waarom ze bij jouw bedrijf moeten aankloppen en wanneer ze verder moeten zoeken. Geen grote mismatches meer met de bijbehorende slechte ervaringen en wellicht wel slechte reviews.
Als je met een content creator samenwerkt, wil je optimaal resultaat om je merk te laten groeien. Dat kun je doen door deze checklist voor professionele content creatie aan te houden.
Verschillende soorten content creators
Zoals ik al eerder zei, zijn er vele soorten content creators. We lichten er een paar uit.
De blogger
Door de constante en waardevolle informatie en zichtbaarheid voelen mensen zich onbewust meer verbonden met je merk of bedrijf. Dit is superbelangrijk in het aankoopproces: mensen kopen sneller bij bedrijven waar ze een band mee voelen.
De vlogger
Het woord vlogger staat voor videoblogger. Dit is dus een contentcreator die video’s maakt over bepaalde onderwerpen. Van oorsprong is de typische vlogger iemand die zijn of haar dagelijkse bezigheden laat zien. Van hele grote gebeurtenissen tot hele onbenullige dingen. Zo kan ik me nog een vlog herinneren van een bekende vlogger die ging over het verwijderen van een wesp uit een kamer… Je begrijpt het al, die heb ik niet uitgekeken.
Vloggen is inmiddels helemaal booming aan de business side: het zakelijk vloggen. Dat is videomarketing van bedrijven waarbij storytelling wordt ingezet om mensen meer te betrekken bij het merk of product. Denk aan een mooie tutorial over hoe je een product het best gebruikt. Een kijkje achter de schermen van het bedrijf. Of een vraag van een klant, die wordt beantwoord. Ook kun je de ‘normale’ vloggers inzetten bij het promoten van je product of bedrijf. Zij maken reclame voor jouw product in één van hun vlogs en daar betaal je ze voor.
De designer
Visuele content is onmisbaar voor een bedrijf. De designer zorgt voor de juiste uitstraling van jouw merk. Dat al jouw visuele content consistent en herkenbaar is. De designer maakt designs voor al je huisstijldragers en online uitingen, maar ook voor offline. Een paar voorbeelden: je logo, visitekaartjes, presentaties, video vormgeving, Instagram templates.
De Instagrammer
Instagram is inmiddels meer dan het posten van prachtige plaatjes. Video wordt elke dag belangrijker en zonder Reels ben je nergens meer. De Instagrammer is bedreven in video, foto, tekst en weet alles van hashtags. Het grootste doel van Instagramposts is om in gesprek te komen met je potentiële klant en interactie te creëren. Ook is het een perfect kanaal om meer naamsbekendheid te krijgen, als je het strategisch aanpakt natuurlijk.
Zakelijk heb je Instagrammers die via het account van je bedrijf posten. Je kunt er ook voor kiezen om een samenwerking aan te gaan met een succesvolle Instagrammer die een groot aantal volgers heeft. Dan post deze Instagrammer iets over jouw bedrijf of product en zo boor je een nieuwe groep potentiële volgers aan. Dit noem je influencer marketing.
De Podcaster
Hij of zij maakt uitzendingen met informatie die relevant is voor jouw doelgroep. De ene keer is het een goede discussie, dan een persoonlijk verhaal. En soms gewoon een hele informatieve podcast waar je als luisteraar wat meer leert over een bepaald onderwerp waar jouw bedrijf bekend om wil staan.
De Smart Content Creator
Wie zegt dat alleen mensen creatief kunnen zijn, die heeft het mis. Smart Content Creator heeft bewezen een onmisbare tool te zijn bij het consequent uitdragen van de boodschap van een bedrijf. Smart Content Creator versimpelt processen, zodat je snel een nieuwe uiting klaar kunt hebben. Het is de tool voor elke marketingafdeling die omkomt in het werk.
Waarom is content marketing belangrijk?
Content marketing is een effectieve manier om je bedrijf of merk op de kaart te zetten. Door middel van interessante en relevante content bereik je een groter publiek waardoor je meer klanten of omzet genereert. Contentmarketing is dus niet alleen belangrijk, maar ook zeker rendabel!
Content marketing is de basis voor het succes van je bedrijf. Als jij je klanten niet laat weten dat je er bent en je iets voor hem of haar kan betekenen, dan zullen ze waarschijnlijk niet bij je kopen. Behalve als ze bij je winkel voorbijlopen natuurlijk, maar online is die kans nihil. Daar moet je je zichtbaar en herkenbaar maken om mensen naar je winkel (webshop/website) te krijgen. Helaas is één keer roepen niet voldoende en zal je met enige regelmaat je boodschap de wereld in moeten slingeren.
Hier lees je hoe je je bedrijf zo herkenbaar mogelijk maakt.
Waarom een contentstrategie?
Lekker content knutselen en zomaar wat doen, daar heeft je bedrijf meestal niet veel aan. Je merk en waarde groeit als je je content strategisch maakt en inzet. Daar heb je een contentstrategie bij nodig.
Stel: jij staat voor een dartbord met de pijltjes in je handen. Je bent klaar om op die roos te mikken en ik vraag je om je ogen dicht te doen en vervolgens te gooien. Wat denk jij dan? Die is gek? Hoe kun je die roos nou raken?
Stel je nu voor dat dat dartbord jouw klant is en die pijltjes de content die je publiceert. Als jij met je ogen dicht content publiceert, is de kans dat je raak schiet net zo groot als wanneer je met je ogen dicht de triple 20 raakt. Zie een contentstrategie als een laserbril die zorgt dat jij precies weet waar je je op moet richten om de juiste mensen te ‘raken’.
Om te zorgen dat je contentstrategie werkt, is het belangrijk om regelmatig relevante content te creëren. Daar gaat het vaak mis, of het vertraagt. Marketingafdelingen hebben het te druk en het marketingbureau voegt je toe op hun to-do-lijst terwijl je het liefst vandaag de nieuwe content al gebruikt. Vervolgens gaan veel bedrijven dan maar zelf aan de slag. Het DIY-resultaat is een soort van copy van oude content, aangepast in een gratis online tool, want jij hebt geen InDesign of Photoshop. Het is wat korrelig, het oude logo staat er nog in, maarja, dan heb je tenminste iets toch? Fout!
Er zijn betere manieren om snel aan nieuwe content te komen die wel aan de designer-eisen voldoet.
Smart Content Creator is speciaal gemaakt om marketingprocessen en -creatie te versnellen, versimpelen en de aantallen te vergroten. Met deze tool kan iedereen nieuwe content maken op basis van bestaande designs. Daarbij behoud je automatisch alle (kwaliteits-)eisen die je als manager of eigenaar aan de content stelt.
De voordelen van een online content creator tool
Vrijwel elk bedrijf gebruikt een tool om content mee te maken. Dat is praktisch, sneller dan een designer en je kunt direct op kansen in de markt en actualiteiten inspelen.
Zo’n tool met content templates is als een bakkerij met zijn eigen geheime recepten.
Stel: je bent koekjesbakker. De basis van je koekje is hetzelfde en vervolgens versier je het koekje met verschillende ingrediënten en zet je er een naam op. Je bent ooit begonnen met het handmatig maken, bakken, versieren en beschrijven van de koekjes. Maar de vraag wordt te groot en je zoekt manieren om sneller te kunnen werken.
Je vindt een machine die de koekjes voor je maakt én de verschillende versiersels erop zet. Je hoeft alleen nog maar handmatig de naam erop te zetten. Zo kun je je productie vertienvoudigen! (En dan vervolgens nog een machine kopen die de naam er ook op zet!)
Hetzelfde geldt voor je marketing. Ook daarvoor kun je een ‘machine’ inzetten die de basis goed neerzet, zodat je maar een klein deel handmatig hoeft ‘af te maken’.
Het gebeurt vaak dat de basis van je marketinguiting hetzelfde is en dat je alleen details in het ontwerp wilt veranderen. Je kunt dan elke keer iemand het hele design handmatig laten ontwerpen, maar je kunt ook een machine aan het werk zetten.
Dat werkt zo.
Je laat een design maken. Dat design upload je in de tool, de machine. Je stelt in wat er wel en niet veranderd mag worden en door wie. Je hoeft de nieuwe uiting alleen nog maar in te vullen met bijvoorbeeld de nieuwe tekst en de nieuwe foto op de achtergrond. Zo kan iedereen met een paar drukken op de knop een nieuwe contentuiting maken. Ideaal!
Content creatie: met een tool of door een mens?
Moet je kiezen tussen tools en mensen als je content marketing doet? Nee, absoluut niet. Want de persoonlijke touch is doorslaggevend in je online content. Tools en mensen kunnen elkaar wel versterken. Kijk maar naar de volgende situatie. Als je bovenstaande situatie herkent, is de meest logische stap om net als andere bedrijven uit te zoeken wat Smart Content Creator voor meerwaarde voor jouw bedrijf kan zijn. Dat doe je eenvoudig door een gesprek in te plannen. Niemand had kunnen voorspellen dat online marketing de afgelopen jaren zo’n gigantische vlucht zou nemen. Mede mogelijk gemaakt door Covid aka Corona. Als je online niet bestaat, tel je niet meer mee. Dus ja, wij durven volmondig te zeggen: online content creatie heeft het heden én de toekomst.
Een online content creator tool helpt jouw marketingafdeling om sneller en meer contentopdrachten af te vinken. Daarbij kunnen niet-opgeleide mensen de content maken met een professioneel resultaat.Als je dat vergelijkt met enkel mensenwerk. Dan krijg je de volgende situatie:
Zonder opleiding starten met Smart Content Creator
Ontdek hoe jouw marketingafdeling het stijgend aantal opmaakverzoeken uit het bedrijf simpeler kan managen.
Je zult zien dat je collega’s dan zelf hun content maken, binnen jouw randvoorwaarden en de huisstijlregels. Ze kunnen er direct mee aan de slag, zodra de templates en huisstijlelementen in het systeem zijn geüpload.
Wie dat wil, krijgt een uitgebreide uitleg, maar ook zonder die training kunnen de meeste mensen ermee werken. Het systeem is makkelijk in gebruik. Kom je toch ergens niet uit, bekijk dan de instructievideo’s binnen de Academie van Smart Content Creator. Superhandig!Heeft Online Content Creatie de toekomst?
Steeds meer wordt duidelijk dat ook alleen ‘het bestaan’ niet meer voldoende is. Als jij online gevonden wilt worden, moet je actief zijn en regelmatig zichtbaar zijn op verschillende kanalen.
Kijk maar naar je eigen consumentengedrag. Als je over een nieuw bedrijf hoort van een vriend of in een advertentie. Wat doe je dan? Waarschijnlijk één van de volgende dingen:
Help jouw bedrijf om mee te gaan in deze online vlucht door tijd en budget te besparen op bureaus en met Smart Content Creator te gaan werken. Plan nu een gesprek in om de tool te ervaren en te ontdekken hoe deze bijdraagt aan de groei van jullie merk.
Ontdek de 7 geheimen van goede reclame
In deze online training geven professionele reclamemakers hun 7 belangrijkste tips. Zodat jouw marketing euro’s wél klanten opleveren.