Hoe je met templates authentieke, consistente content maakt
Je hebt een MKB-bedrijf en wilt consistent online aanwezig zijn, met sterke content die klanten aantrekt. Alleen, dat kost tijd. Of veel geld, als je het uitbesteedt bijvoorbeeld. Want je wilt wel kwaliteit. En bovenal: je marketing moet resultaat, klanten en omzet opleveren. Templates kunnen jouw growth hack zijn. Dit blog legt uit hoe je templates tactisch inzet.
Wat zijn content templates?
Een content template is een sjabloon waarmee je eenvoudig en snel een mooie visuele uiting maakt. Het grote voordeel van content templates is dat ze makkelijk aan te passen zijn naar jouw wensen en stijl. Je hoeft alleen de elementen die je wilt veranderen te tweaken, de rest blijft hetzelfde. Hierdoor ben je veel sneller met het maken van content dan wanneer je alles telkens opnieuw ontwerpt.
Templates zijn een uitstekende manier om je visuele content consistent en sterk te houden. Ze houden je visuele uitingen consequent, zodat alles in lijn is met de huisstijl van je bedrijf. Je dure designer heeft die immers niet voor niets zo ontworpen. Er zit een gedachte achter de huisstijl en die wil je consistent blijven uitdragen.
Voordelen van templates
Even de voordelen van templates voor je content op een rij:
Content templates gebruiken is eigenlijk een growth hack, een mini-automatisering van je visuele content. Een mooie houvast waarmee je snel meerdere social media uitingen maakt. Templates gebruiken is een manier om met zo min mogelijk kosten, tijd en effort te groeien.
Dure designer of DIY?
Het maken van goede templates is een belangrijke vaardigheid om te beheersen als je écht een slag wilt slaan in de online wereld. Je kunt twee dingen doen: een designer een aantal templates laten maken of zelf aan de slag met één van de vele designtools.
Met de juiste tools, zoals Smart Content Creator, creëer je een professionele look die eruitziet alsof die door een expert is gemaakt - zonder dat je daarvoor een professional hoeft in te schakelen!
5 tips voor succesvolle templates
Hoe je het ook aanpakt, dit zijn 5 stappen waarmee je een succesvolle template maakt voor je content.
1. Weet wat voor soort template je wilt maken
Je moet weten welke template het beste past bij de inhoud die je maakt. Wanneer je bijvoorbeeld een infographic maakt, kies je een andere template dan wanneer je een blogpost schrijft.
2. Kies een simpel ontwerp
Het is verleidelijk om een complex ontwerp te kiezen, maar dit maakt het vaak lastig om de content goed te lezen en te begrijpen. Kies in plaats daarvan voor eenvoud. Dit geeft nog een tweede voordeel: het is voor jou en je collega’s makkelijker aan te passen en de kans op fouten is kleiner dan wanneer er bijvoorbeeld zeven verschillende kleuren en twee vormen in het ontwerp staan.
3. Wees consistent
Gebruik consistent dezelfde lettertypes, kleuren en branding in jouw hele template. Dat maakt jouw visual professioneler, herkenbaar en gepolijst.
4. Zorg dat de afbeeldingen een hoge kwaliteit hebben
Kies foto’s, graphics en afbeeldingen met hoge resolutie die er ook als thumbnail nog perfect uitzien. Want een afbeelding van slechte kwaliteit geeft een onprofessionele uitstraling en dat wil je als MKB-bedrijf natuurlijk niet hebben.
5. Test je template voordat je het gebruikt
Druk je template af in verschillende groottes of converteer het naar diverse formaten. Check of alles zo is als je het wilt hebben. Hiermee haal je er kleine designfoutjes uit.
Een goede template is een slimme life hack bij het maken van aantrekkelijke, unieke en professionele visuele content. Het is belangrijk om te weten welke elementen in een template moeten worden opgenomen (lees het hier: checklist 10 tips), zodat deze aantrekkelijk is voor het oog en overzichtelijk blijft.
Templates kiezen of maken
Nu je weet hoe templates je bedrijf vooruithelpen, wil je ze vast zo snel mogelijk hebben. Met Smart Content Creator kun je kiezen uit een heel aantal MKB-templates. Of je kunt je eigen template erin maken of uploaden. Plan een strategisch gesprek met ons in en kies wat het beste bij jouw ambities past.
Ontdek de 7 geheimen van goede reclame
In deze online training geven professionele reclamemakers hun 7 belangrijkste tips. Zodat jouw marketing euro’s wél klanten opleveren.