Hoe een groot vraagteken leidde tot de toekomst van marketing
We zaten bij de laatste twee in de race voor een opdracht van een groot en bekend Nederlands bedrijf. Een ideale klant en we gingen er natuurlijk vol voor. We knalden met de pitch, hadden een keischerpe prijs en… toch werden we het niet. Het bleek dat onze concurrent nog veel lager zat met de prijzen. We begrepen niet hoe. Hoe kon die prijs nog rendabel zijn? Wat deden we verkeerd?
Dit moment van verslagenheid was het begin van een hele reis, want we begrepen dat we iets moesten doen als we over tien jaar nog steeds relevant wilden zijn. We moesten slimmer gaan werken in deze veranderende wereld. De grote vraag was: hoe veranderen we mee? Wat is de toekomst van de reclamewereld?
Wat denk jij?
In die tijd werkten we samen met een bedrijfscoach. ‘Wat denk jij?’, vroegen we aan hem. Hij kaatste ‘m heel terecht weer terug: ‘Dat moet je niet aan mij vragen en ook niet aan jezelf, maar aan de markt!’. Zo gezegd, zo gedaan. Marieke interviewde 30 bedrijven binnen haar netwerk met één centrale vraag: ‘Tegen welke problemen loop je aan bij het maken van reclame?’
We kregen terug dat de meeste bedrijven kampten met het volgende:
Ze hadden hier nog geen passende oplossing voor. Ze werkten met (ingehuurde) designers en reclame-of marketingbureaus. Prachtige kwaliteit, maar het was niet schaalbaar, niet snel genoeg. Zelf prutsen met wat goedkope of gratis tools leverde niet de kwaliteit en borgde sowieso niet de kwaliteit en herbruikbaarheid van materiaal van de designer.
Dit is wat ze daarentegen voor ogen hadden:
Food for thoughts…
Klaar met herhaling
Tegelijkertijd gebeurde er iets anders. Bij ons, binnen het bedrijf. We zagen dat we meer en meer herhalingen produceerden. Dure designers die hetzelfde ontwerp in een ander formaat goten en alleen een titel, tekst of afbeelding hoefden aan te passen. Dan was het voor de klant wel genoeg.
Voor de designers was het saai, lopende band werk: zij konden hun talent er niet in kwijt. Voor de klant was het goedkoper dan een nieuwe campagne, maar nog steeds prijzig door de uren die erin zaten.
Wij zagen het gebeuren en concludeerden: dit is tijdrovend, duur en eerlijk gezegd een energielek voor onze designers. Klanten raasden door hun budget. Designers zochten naar een uitdagender job. Dit was voor geen van de partijen wenselijk of vol te houden.
Dit gaf ons als reclamebureau vijf uitdagingen:
De ‘Missing Link’ voor iedereen in de organisatie
Met deze uitdagingen in ons achterhoofd ontwikkelden we de ‘missing link’. Dé manier om processen te versnellen, versimpelen en goedkoper te maken met behoud van de kwaliteit die we als bureau ook zouden bieden. Met een laagdrempeligheid voor het MKB, zodat iedereen, van PA tot directie, van freelance marketeer tot sales-expert, professionele content kan maken. Smart Content Creator hebben we het genoemd, simpelweg omdat het een slimme tool is waarmee je visuele content creëert.
Erik dook erin met zijn technische en operationele kennis en Marieke met haar kennis over de behoefte van de klant. Toen de software voor 70% af was, hebben we het voorgelegd aan onze klanten. Vervolgens hebben we de brandportal toegevoegd en de gebruiksvriendelijkheid van het systeem nog verder verbeterd. Heel mooi om te zien hoe ontwikkelaars en klanten samenwerkten om deze tool spot-on te krijgen. We kregen supermooie reacties. Eigenlijk iedereen was enthousiast. ‘Jullie maken DTP voor iedereen toegankelijk’, ‘Eindelijk kunnen we altijd content maken’.
De eerste echte klant waren we zelf. Zo konden we de tool nog verder optimaliseren. De designs maken we in Indesign, maar het opmaken van grids en bestaande designs doet de Smart Content Creator. Wij vinden het heerlijk dat we met een paar drukken op de knop nieuwe, hoogstaande marketinguitingen kunnen maken voor onze klanten en zo de prijs voor de klanten laag en het werk voor onze medewerkers uitdagend houden.
Corona stopte alles
En toen kwam Corona. Tegelijkertijd met het moment dat wij Smart Content Creator écht lanceerden. Het hele land ging op slot en bedrijven hadden, terecht, hun handen vol aan het managen van deze immense pandemie. De emmer zat vol en er was geen ruimte meer voor verandering. Hoewel we dat met pijn in ons hart aanzagen, want Smart Content Creator is juist perfect voor teams die thuiswerken, accepteerden we dat de hoofden van MKB-managers er niet naar stonden.
Ons geduld werd beloond, want met het opengaan van de maatschappij zagen we ook weer toenemende interesse in de tool. De eerste klanten die ermee werkten waren laaiend enthousiast. Zo zei 1nergiek ‘We konden veel sneller meer content maken en tegelijkertijd gingen onze kosten naar beneden! En alles wat we creëren ziet er net zo professioneel uit als wanneer je het van een reclamebureau krijgt. Dat was voorheen niet mogelijk. We boetten altijd in aan kwaliteit als we het zelf deden’.
Dit krijgen we ook terug van de andere bedrijven die inmiddels met de tool werken:
We staan nog maar aan het begin van onze groei en blijven verfijnen samen met onze klanten en geïnteresseerde bedrijven. Zo past de software steeds bij de behoefte die er is en werkt de tool prettig en intuïtief voor alle gebruikers. We zijn constant aan het doorontwikkelen, lekker met de markt mee.
Met Smart Content Creator kan elk MKB-bedrijf ter wereld zichtbaar zijn en zijn merk versterken, met oneindig, effectieve content, zonder verlies van snelheid, kosten of kwaliteit. Dat is onze droom. Daar gaan we voor.
Ontdek de 7 geheimen van goede reclame
In deze online training geven professionele reclamemakers hun 7 belangrijkste tips. Zodat jouw marketing euro’s wél klanten opleveren.