Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator website
Marketing

Hoe word je minder afhankelijk van een marketingbureau?

Je hebt een briljant idee voor een andere visual bij jullie nieuwe campagne. Of je hebt vandaag nog een reclame-uiting nodig voor een samenwerking die je niet wilt missen. Je belt enthousiast je vaste marketingbureau op om aan de slag te gaan. ‘Tien wachtenden voor u’, krijg je terug met daarbij de verzekering dat het op z’n vroegst volgende week vrijdagmiddag gaat worden. Dan maar zelf aan de slag.

Het DIY-resultaat is een halfbakken uiting waar je niet tevreden over bent. Het klopt ook niet helemaal met je huisstijl (want jij hebt geen Indesign of Photoshop en werkt dus met RGB in plaats van een CMYK-kleurenpalet), maar het is het beste wat je kunt doen met de tools die je hebt.

Herkenbaar? Dit blog gaat over hoe je minder afhankelijk wordt van de grillen en grollen en planning van een marketingbureau, zonder kwaliteit te verliezen.

Als je een bedrijf hebt, is het natuurlijk erg verleidelijk om alles uit te besteden aan een marketingbureau. Ze zijn de experts, toch? Maar als je afhankelijk bent van een marketingbureau voor al je marketing, kunnen de gevolgen groot zijn. Wat nou als ze vol zitten? Wat als ze hun prijzen verhogen? Of wat als ze niet leveren wat ze hadden beloofd?


Na een rondje langs de MKB-bedrijven in ons netwerk komen we tot de volgende hoofdproblemen:

  1. Hoge kosten: marketingbureaus kunnen erg duur zijn, terwijl de opbrengsten niet altijd in verhouding staan. Je moet ze wel betalen voor hun tijd en diensten. En ook nog voor de accountant en het pand. Gemiddeld brengt een marketingbureau 150 euro per uur in rekening.
  2. Onduidelijke communicatie: soms is het moeilijk om met een marketingbureau te communiceren over wat je precies wilt bereiken. Ze begrijpen misschien niet altijd wat je bedoeling is. Of ze hebben hun 'eigenwijze' idee over hoe het zou moeten, terwijl jij weet dat je klanten daarop afknappen.
  3. Gebrek aan flexibiliteit en snelheid: het kan even duren voordat een marketingbureau iets voor je kan doen, omdat ze natuurlijk ook andere klanten hebben. Dit is erg vervelend als je snel een paar uitingen of een kleine campagne nodig hebt.
  4. De 3 grootste problemen van marketingteams met externe bureaus: hoge kosten, onduidelijke communicatie en niet flexibel.

    Duidelijke problemen, maar hoe los je ze op?

    Als je bedenkt dat een marketingbureau gemiddeld €150 per uur in rekening brengt, dan kun je veel geld besparen door zelf aan de slag te gaan met online marketing. Mits de kwaliteit en opbrengst minstens zo goed zijn.

    Hieronder geven we 3 tips die je helpen om minder afhankelijk te worden van een (externe) marketing partij:


    1. Zorg dat je een duidelijk doel hebt

    Wat wil je met je content of campagne bereiken en hoe werk je daarnaartoe? Doe research en leer je markt kennen. Blijf up-to-date met de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van online marketing. Hoe duidelijker jouw beeld van wat je wilt en voor wie, hoe sneller het bureau klaar is met de juiste content voor jou.


    2. Kijk goed welke expertise je in huis hebt

    Welke dingen doe je zelf binnen je bedrijf en welke dingen zijn handiger om bij het marketingbureau te laten? Zo bespaar je op kosten en hou je de controle en kennis wat meer binnenshuis.


    3. Gebruik slimme tools

    Gebruik online tools om zelf professionele en kwalitatieve content te maken. Smart Content Creator is één van de tools waarmee je makkelijk en snel professionele visuals maakt mét behoud van kwaliteit en volledig huisstijlproof.


    Designerskwaliteit met de snelheid van een startup

    Slimme tools zijn er legio, maar waar begin je? De gratis versies hebben allemaal zo hun beperkingen en je wilt kwaliteit en stabiliteit. Je wilt geen stockfoto’s maar die van jezelf. Je wilt eerder gebruikt beeldmateriaal slim hergebruiken, maar alleen als dat kan binnen de afgekochte licenties.

    Deze complexe en relevante kwesties dekt Smart Content Creator allemaal af. Met de snelheid van een startup die elke week doorschakelt, werk je met kwaliteit waar een designer een paar dagen voor nodig zou hebben.

    De kwaliteit van je uitingen in deze tool zijn vergelijkbaar met die van een marketing- of reclamebureau, omdat de tool is ontworpen door designers en een reclamebureau zelf. Je uploadt eenvoudig de ontwerpen van jouw (freelance) designer in de tool en maakt vervolgens op basis daarvan al je gewenste uitingen.

    Zo heb je een custom-made template waarmee je op elk moment het briljante idee, dat ineens ontstaat, lanceert. Zonder extra kosten, zonder te wachten op anderen, zonder kwaliteitsverlies, zonder te zoeken naar kleurcodes en huisstijlafspraken (want die zitten er allemaal al in) en zonder zorgen over licenties van foto’s en beeldmateriaal (want ook dat zit er allemaal in).


    Met een custom-made content template maak je gelijk het briljante idee dat ineens ontstaat.

    Stop met spagaten

    Veel MKB-bedrijven kennen deze spagaten:

    1. 1. Kwaliteit en actualiteit versus afhankelijk zijn van een marketingbureau
    2. 2. Snelheid en actualiteit versus consistent creatieve content delen
    3. 3. Kosten versus meer zichtbaarheid en bekendheid genereren
    4. 4. Snel zelf wat maken met een gratis tool versus consistente, kwalitatieve content maken in consequent toegepaste huisstijl
    5. 5. Beeldmateriaal hergebruiken dat nog vindbaar is versus een gedegen mediabibliotheek waardoor je nooit meer materiaal kwijt bent of foutief gebruikt.


    6. Met Smart Content Creator kan dit allemaal tegelijk, zonder spagaat, zonder concessies. Probeer het 30 dagen gratis uit en beslis zelf of deze tool wat voor jou is: dat doe je door op deze link te klikken.


Ontdek de 7 geheimen van goede reclame

In deze online training geven professionele reclamemakers hun 7 belangrijkste tips. Zodat jouw marketing euro’s wél klanten opleveren.