Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator website
Marketing

De klant het werk laten doen

Ik werk al ruim twintig jaar in de reclame en ben bij meerdere gerenommeerde bureaus operationeel verantwoordelijk geweest. Daar had ik altijd het voorrecht om voor hele mooie klanten te mogen werken. Rabobank, Centraal Beheer, Lotto, Randstad, de Overheid en KLM. Dat waren mooie tijden waarin de bomen tot in de hemel groeiden.

Ik werk al ruim twintig jaar in de reclame en ben bij meerdere gerenommeerde bureaus operationeel verantwoordelijk geweest. Daar had ik altijd het voorrecht om voor hele mooie klanten te mogen werken. Rabobank, Centraal Beheer, Lotto, Randstad, de Overheid en KLM. Dat waren mooie tijden waarin de bomen tot in de hemel groeiden. Toch vond ik toen al dat het maken van reclame anders kon. Efficiënter, sneller en goedkoper, maar wel met behoud van de kwaliteit van het gerenommeerde bureau. En omdat reclamebureaus vooruitstrevend lijken, maar het meestal niet zijn, heb ik toen in 2007 besloten om mijn eigen bureau te starten. Baan opgezegd, auto ingeleverd en de sprong in het diepe gemaakt. De Reclamefabriek bestaat inmiddels alweer twaalf jaar en samen met mijn zakelijk partner Marieke de Koning en zo’n dertig medewerkers werken we ook nu voor hele mooie klanten zoals onder andere Aldi, Hema, Praxis, Subway, Albron, GroenRijk en Blokker. Daar zijn we best trots op!

We zijn geen partij die het van de daken schreeuwt, dat past niet zo bij ons. We zijn wellicht te bescheiden. Toch krijgen we regelmatig de vraag waar ons succes vandaan komt. Hoe doen jullie dat toch?

Heel cliché, maar als eerste natuurlijk door hard te werken, de klant voorop te stellen en niet onszelf. Dat klinkt vanzelfsprekend, maar dat is het niet. Ten tweede, een heldere visie op de toekomst hebben en jezelf daarin blijven vernieuwen. En ten derde hier ook echt iedere dag mee bezig zijn. Plannen realiteit maken, hierin investeren en vooral durven te veranderen. Pas dan loop je vooruit op de markt en blijf je aantrekkelijk voor klanten. Wat is onze aanpak? Om onze visie te bepalen, praten we veel met klanten. Marieke interviewde twee jaar geleden zo’n dertig marketingdirecteuren over hoe zij de samenwerking met reclamebureaus ervaarden en hoe ze ideaal gezien met hen zouden willen werken. Dat gaf ons veel waardevolle inzichten. De rode draad in deze dertig interviews? De adverteerder wil meer zelf de regie kunnen voeren en daarbij minder afhankelijk zijn van het bureau, om zo meer snelheid te kunnen maken en meer uit het budget te halen.

Hoe zou het nu met deze behoefte zijn, zou corona hier iets aan veranderd hebben? Nee, integendeel. Waar het voorheen een wens was, is het nu bittere noodzaak om als adverteerder in controle te zijn en snel en goedkoop over je marketingmaterialen te kunnen beschikken. Zodat je meer kunt wisselen met uitingen en nog vaker aanwezig kan zijn. We zien ook de trend dat veel bedrijven zelf specialisten aannemen. Content Managers, Online Marketeers en Vormgevers. Een logische ontwikkeling, maar daar hangt ook een prijskaartje aan en dat kan niet ieder bedrijf zich veroorloven. En het past ook niet altijd bij het DNA van een bedrijf om reclamematerialen zelf in huis te ontwikkelen.

Wat hebben wij met deze inzichten gedaan?

Als klanten meer en meer hun eigen reclamematerialen willen maken en minder afhankelijk willen zijn van externe bureaus, wat betekent dit dan voor ons? Wij zijn immers reclamemakers. Daar zijn we goed in en efficiënt. Wij zagen wel in dat deze trend ook onze markt zou veranderen.Bij De Reclamefabriek hebben we altijd slimme techniek ingezet om efficiënter te kunnen werken. De tijd die we hiermee besparen gebruiken we om de kwaliteit van het werk hoog te houden. Zo kunnen wij tegen “fabrieksprijzen” bureaukwaliteit leveren. Meer voor je reclame-euro! Dat is ons motto. Maar hoe kunnen we deze techniek nog slimmer en toegankelijker maken, zodat onze klanten een deel van ons werk zelf kunnen doen? Dat is waar de behoefte van de markt ligt en kunnen wij die invullen? Kan dat en durven wij hierin te investeren? Dat is de vraag die wij onszelf zo’n twee jaar geleden stelden.

Zo ontstond het idee voor Smart Content Creator. Een SaaS-oplossing waarmee wij marketeers en communicatiespecialisten in staat stellen om zelf online, zonder tussenkomst van een bureau of vormgever, onbeperkt professionele content en reclamematerialen te maken. Geschikt voor social, web en print.

Wat twee jaar geleden nog een idee was, is inmiddels realiteit. We hebben al onze technische kennis, maar ook onze kennis van het maken van reclame, in deze oplossing gestopt. Juist hierdoor is het geen tool geworden waarmee je snel iets in elkaar knutselt, maar een professionele SaaS-oplossing waarmee je reclamecontent en materialen maakt die aan een huisstijl en hoge kwaliteitseisen voldoen, “bureaukwaliteit” dus.

Smart Content Creator is eenvoudig in gebruik, altijd en overal beschikbaar, bestanden zijn direct gereed en dat voor een fractie van de prijs die je gewend bent aan een bureau te betalen. Je werkt online met elkaar samen, creëert professionele content en zorgt voor goedkeuring middels de review-module. Met het geïntegreerde DAM-systeem voer je eenvoudig de regie over je gehele beeldcollectie. Zo hou je de regie en grip op alle content creatie.

Ben je geïnteresseerd? Volg dan ons gratis webinar https://www.smartcontentcreator.nl/webinar
Of neem contact op voor een online demo. e.vandekleut@smartcontentcreator.nl


Erik van de Kleut
Managing Partner

Ontdek de 7 geheimen van goede reclame

In deze online training geven professionele reclamemakers hun 7 belangrijkste tips. Zodat jouw marketing euro’s wél klanten opleveren.