Zo ontstond Smart Content Creator

5 maanden geleden

Er was eens een reclamebureau, genaamd De Reclamefabriek. Met als eigenaren Marieke en Erik. In 2018 zochten zij naar houvast voor de toekomst: wat zit er in het vat voor het vak? De wereld verandert, hoe verander je mee? De oplossing lag in de markt: door middel van Running Lean-interviews haalde Marieke daadwerkelijke problemen naar boven bij klanten bij het maken van reclame. Na 30 afgenomen interviews kwam er een rode draad naar boven: klanten willen de grote bulk van reclamemiddelen sneller en efficiënter kunnen maken.

Problemen waar marketeers tegenaan lopen:

  • Steeds sneller moeten acteren (steeds kortere time to market)
  • Versnipperde mediatypes (van 6 middelen naar 40 middelen)
  • Gebrek aan overzicht (elke afdeling doet iets anders)
  • Onvoldoende uniformiteit (huisstijl is een zooitje, iedereen doet maar wat)
  • Hoge opmaakkosten (niet normaal die dure bureaus...)
  • Gebrek aan efficiëntie (de opmaak gaat vaak wel 10x heen en weer, ook intern)
  • Afhankelijkheid van kantoortijden (heb ik een spoedje, is iedereen bij het bureau al weg)
  • Externe of interne afhankelijkheid (gek word ik ervan, de interne studio zit altijd voor en bij het bureau moet ik ook vaak ‘ingepland’ worden)

Erik dook erin met zijn technische en operationele kennis, Marieke met de kennis die zij tijdens de interviews opdeed. De uitkomst was een product dat de klantproblemen oplost: Smart Content Creator.

2,5 jaar bouwen aan software

Een team van developers is 2,5 jaar gaan bouwen aan het product. Toen de software voor 70% af was, heeft Marieke nogmaals interviews gedaan om klanten een eerste kijkje te geven in de keuken van het product en te vragen wat ze ervan vinden. De reacties waren enorm enthousiast. Op basis daarvan is de software verder geoptimaliseerd. Toen er meerdere klanten langere tijd naar volle tevredenheid in werkten, is Smart Content Creator écht op de markt gebracht.

De voordelen van Smart Content Creator voor marketeers:

  • Zelf kwalitatieve content creëren die direct beschikbaar is, op een simpele en geautomatiseerde manier
  • Uniformiteit en structuur in al je communicatie-uitingen en grip op wat je mensen maken en doen
  • Een DAM systeem om bestanden op een centrale, snelle en veilige manier op te slaan, te organiseren en te delen
  • CSV importer waarmee het mogelijk is om in een paar minuten honderden uitingen te maken
  • Brand Portal waarmee je de controle behoud over je huisstijl en daarmee de kwaliteit van je marketingmaterialen

Meer tijd en geld voor creativiteit

Eén van de klanten die Smart Content Creator gebruikt, is natuurlijk De Reclamefabriek. Al sinds begin 2020. Marieke: “Wij merken dat het heel goed werkt voor de middelen die wij maken voor klanten. In de praktijk zagen wij ook al een tijdje dat niemand het repeterende werk, het opmaken van advertenties in bestaande grids en designs, echt leuk vindt om te doen. Het is het minst creatieve deel van het werk, dus dat is ook heel begrijpelijk. Tegelijkertijd is het wel een redelijk groot deel van de werkzaamheden die er zijn op reclamegebied. Daarom is het zo perfect dat we juist dit gedeelte kunnen versimpelen en automatiseren. Dat levert veel tijd en geld op, zodat er meer tijd en budget overblijft voor creativiteit waar iedereen blij van wordt.”

“De belangrijkste kracht van Smart Content Creator is dat het geen product is dat de markt opgedrongen wordt, het is een product waar de markt zelf om heeft gevraagd. Het is een oplossing voor de problemen waar onze klanten tegenaan lopen. Daarom zijn de reacties ook zo positief.”